Der er ting i gære i it-afdelingerne i de danske virksomheder, der nu for alvor begynder at få øjnene op for de forretningsmæssige muligheder, der er i avanceret it-brug.
Hidtil har den avancerede it-brug i store træk været forbeholdt en mindre gruppe virksomheder.
Men det er nu ved at ændre sig, viser den årlige udgave af Rambøll-undersøgelsen 'IT i praksis,' der for 20. gang beskriver de digitale hovedudfordringer for private og offentlige virksomheder herhjemme.
Rapporten viser, at der blandt ikke mindst de administrerende direktører i virksomhederne er meget store forventninger til deres it-chefers evne til at transformere virksomhederne i de kommende år.
Næsten alle topcheferne har således en forventning om, at deres CIO eller it-ansvarlig vil være drivkraft under virksomhedens transformation mod mere digitalt motiveret forretning allerede i 2018.
Forretningen presser på
"Vi kan se, at forretningen i den grad presser frem på banen. Forretningen og topledelserne byder sig virkelig til, og digitalisering er nu for alvor ved at blive en game changer på tværs af brancher. Og der er dramatiske ændringer på vej," siger Eivind Jørgensen, der som direktør i Rambøll Management Consulting har stået i spidsen for undersøgelsen.
Om et par år forventer topcheferne nemlig, at it vil blive det, som Eivind Jørgensen kalder for et 'ultimativt strategisk våben' for virksomhederne.
De kan allerede nu se den påvirkning, som de digitale tendenser har på forretningsmodel, øko-systemer, kunde-oplevelse og så videre.
"Og det får topcheferne til at kræve nogle svar, som it-direktørerne er nødt til at overveje om eksempelvis sikkerheds-struktur, it-infrastruktur og lignende," siger Eivind Jørgensen.
"Der venter et enormt skifte, som kommer til at spille tilbage til enhver [it]-organisation, som skal løfte det her. Det kommer til at kræve et helt nyt mindset og en helt ny måde at indrette it på," siger Eivind Jørgensen.
I forhold til tidligere, er CIO'erne betydeligt mere afdæmpede end deres chefer, når det gælder den rolle, som it kommer til at spille for virksomhederne.
De har nemlig langt mere afdæmpede forventninger.
"Der er kommet et betydeligt gab mellem de progressive CEO'er og de mere konservative it-chefer. Her ligger der en virkelig stor udfordring for virksomhederne," siger Eivind Jørgensen.
CEO'er trækker CIO'er med
Rambøll Management Consulting kan således se en udvikling, hvor CEO'erne efterhånden nærmest trækker it-cheferne med ud i forretningen.
Hovedopgaven for it-cheferne er med andre ord nu forretningsudvikling, og det er en helt ny rolle i mange virksomheder, hvor den it-mæssige forretningsudvikling hidtil blandt andet er blevet lagt i salg, marketing og andre mere forretningsorienterede afdelinger, mens selve den rå - og fortsat meget vigtige - it-drift er blevet lagt i it-afdelingen.
Eivind Jørgensen mener, at virksomhederne omgående bør gå i gang med at gentænke den måde, hvorpå it-afdelingerne er organiserede.
Ifølge Rambøll-undersøgelsen har den it-baserede, forretningsmæssige udvikling stået relativt stille i det seneste års tid, hvor fokus i stedet har ligget på at effektivisere driften, minimere omkostninger og gradvist flytte fokus over mod at servicere og udvikle forretningen.
Til gengæld er der tårnhøje forventninger til den rolle, som kommende it-systemer kommer til at spille i fremtiden i virksomhederne.
"Der er meget markante forventninger, som vil kræve en gennemgribende tilpasning af hele den operating model, som man bygger it på," siger Eivind Jørgensen.
Ifølge Eivind Jørgensen er det afgørende, at it-afdelingerne straks begynder både at tænke mere på forretningen samt at de begynder at tænke som en forretning.
"Man er først og fremmest nødt til at kende sit kundelandskab som enhver anden forretning. Stakeholderne er jo topchefen, line of business, brugere, partnere, kunder og så videre, og it er nødt til at forholde sig til dem alle. Det er der mange it-organisationer, der ikke kan finde ud af i dag," siger Eivind Jørgensen.
Skal have formuleret snitflader
Han anbefaler, at it-organisationerne som alle andre forretninger i givet fald etablerer processer og snitflader rettet mod hver forskellige stakeholder, ligesom it ifølge ham får bygget en værdikæde op, så it-organisationen får styr på, hvilken value proposition den kommer med i forhold til hver enkelt stake holder.
"Det kræver et helt andet set up. Man kan ikke bare skrue op for det, som man har i dag. Man er simpelthen nødt til at gentænke hele sin model," siger Eivind Jørgensen.
Skal CIO'en skiftes ud?
Ifølge Rambøll Management Consulting er det allerede i dag tydeligt, at en meget stor del af virksomhederne har svært ved at rumme de kommende krav til forandring.
De mener således ikke, at de har 'de rigtige greb til de træk, der er på vej," som Eivind Jørgensen siger.
"Ikke alle CIO'er vil kunne håndtere det her. Det kræver forretnings-forståelse, forståelse af virksomhedens strategi og operating model, enormt gode relationsship-skills og forståelse for det formelle governance-spil. Det vil helt sikkert komme til at udfordre nogen," siger han.
Ifølge Rambøll kan it-cheferne således ikke længere undskylde sig med, at kunderne ikke er deres ansvar. For det er de. Og det vil de i stigende omfang blive i fremtiden.