ComputerViews: Man kan anskue IBM Danmark anno 2015 på to måder:
På den ene side er virksomheden med en omsætning på 6,2 milliarder kroner (2013) den tungeste sværvægter i den danske it-branche.
Eksempelvis lå KMD's omsætning i samme regnskabsår på 4,5 milliarder, CSC Danmark på lidt over halvanden milliard og NNIT på 2,1 milliarder kroner.
På den anden side er tendensen knap så heldig for IBM Danmark, der har mistet mere end en milliard kroner i omsætning siden 2010.
I samme periode har eksempelvis NNIT øget sin omsætning med mere end en halv milliard, ligesom også en virksomhed som EG er vokset betragteligt.
IBM Danmark er således på mange måder i samme situation som KMD og CSC: Det er selskaber med en lang historik, der i disse år udfordres voldsomt på en række fronter og derfor forsøger at redefinere sig selv.
Det er da også selskaber som de nævnte, den nye administrerende direktør i IBM Danmark, Lars Clausen, fremhæver som de primære konkurrenter på det danske marked, der - ligesom IBM selv - forandrer sig voldsomt i disse år:
"Det billede er blevet langt mindre entydigt. Hvis vi kigger her i Danmark, har vi selvfølgelig KMD, NNIT, EG og så videre - store selskaber, der arbejder med digitaliseringsagendaen med et forskelligt fokus," siger han i et stort interview til Computerworld.
Vækst er det vigtigste
Lars Clausen er ifølge eget udsagn blevet direktør i IBM Danmark, fordi han har en del erfaring med transformationer fra sine mange topstillinger hos blandt andre Gazprom Retail, Dong Energy og Shell.
Han er heller ikke bleg for at fremhæve den primære opgave i IBM Danmark:
"Succesfaktor nummer et er vækst. Vækst i omsætning, markedsandel, impact og hvad det nu end kan være: Vi skal blive mere relevante," siger den nye direktør.
Læs også: IBM Danmarks nye direktør: Sådan skal fremtidens IBM se ud
Men selvom IBM Danmark og Lars Clausens mission giver rigtig god mening, så lader den sig ikke uden videre realisere.
For det er præcis det samme, der står på agendaen hos alle konkurrenterne - gamle som nye, store som små.
Her er de tre store udfordringer
Lars Clausen og IBM Danmark står med tre store udfordringer, der skal tackles klogt og effektivt, hvis selskabet skal opnå vækst og øget relevans.
1) Omkostningerne under pres
Priserne er under pres på det danske it-marked. Dels arbejder kunderne i dag med ganske stramme budgetter, dels er de blevet langt mere prisbevidste og opmærksomme på de mange muligheder, der er, når der skal handles it-løsninger.
Selskaber som IBM Danmark, CSC Danmark og KMD har i de senere år halvt travlt med at trimme organisationerne for bedre at kunne følge med i prisræset. Jo større en organisation, man er, og jo flere år man har på bagen, jo sværere bliver dette arbejde.
Det er i det lys, man skal se IBM Danmarks primære udfordring. For selvom selskabet allerede har afskediget mange medarbejdere og flyttet mange arbejdspladser til billigere lande, er det en vedblivende udfordring at tøjle udgifterne.
"... det eneste svar er jo vækst - altså mere forretning og toplinje ind, og så skal omkostningerne selvfølgelig holdes i ave," forklarer Lars Clausen i interviewet her på Computerworld.
2) De nye vækstområder skal lykkes
IBM er globalt som lokalt i fuld gang med at jagte nye vækstområder som cloud, analytics, mobility og social. Det er objektivt set den mest lovende vej at gå i disse år - men det er også en vej, der allerede nu er præget af kødannelse, fordi det er store it-megatrends, som alle i branchen ønsker at lukrere på.
IBM har en over 100 år lang tradition for teknologisk innovation (og fem Nobel-priser) og er således en yderst erfaren spiller.
Udfordringen er, at innovation og lanceringen af nye produkter og tjenester skal ske i et stadig hurtigere tempo. Det kan på visse områder være lettere at klare den opgave, hvis man er en knap så stor organisation med knap så mange år på bagen og knap så meget legacy, der skal bæres med på rejsen mod fremtiden.
IBM's fordel er omvendt, at selskabet om nogen kan levere hele pakken af nye produkter og services, der skal bruges i en moderne, digital virksomhed.
Spørgsmålet er, hvordan efterspørgslen på væg-til-væg-løsninger vil udvikle sig i de kommende år, og om IBM for alvor kan få de nye produkter - eksempelvis Watson - til at flyve i kommerciel forstand?
Læs også: IBM Danmarks nye direktør: Sådan skal fremtidens IBM se ud
3) IBM Danmarks rolle i det globale IBM
Sidste store udfordring for Lars Clausen og IBM Danmark relaterer sig mere til den lokale danske forretning end IBM som et globalt selskab.
For selv hvis det globale IBM kommer til at vokse i de kommende år, og den store transformation kaster gevinster af sig, så er det langt fra givet, at IBM Danmark med sit eget regnskab klarer sig tilsvarende godt.
IBM er en global koncern, hvor man producerer og leverer fra de lande, hvor omkostningsniveau og kvalitet passer bedst sammen. Det er en af årsagerne til, at der i dag er over 1.000 færre ansatte i IBM Danmark end for blot få år siden.
Selvom der naturligvis altid vil være et stort behov for dygtige lokale folk i Danmarks største it-selskab, er der i IBM Danmark - som eksempelvis også i CSC Danmark - samtidig en risiko for, at lokale danske it-arbejdspladser og lokal omsætning kan gå tabt i det globale kapløb.
Det er ikke unikt for IBM, men det er stadig en udfordring, når det altoverskyggende mål for IBM Danmark er vækst.
Hvordan ser du på IBM Danmarks fremtidsmuligheder og -udfordringer? Giv dit besyv med i debatten herunder.
Læs også:
IBM Danmarks nye direktør: Sådan skal fremtidens IBM se ud
Ny IBM-boss er et overraskende valg - men sender et klart signal
Konstant tilbagegang i 11 kvartaler: Her satser IBM på ny vækst efter langvarig nedtur
IBM Danmark fyrer 90 ansatte - især én afdeling ramt: Få overblikket her
Her er dommen: Dette IBM Danmark efterlader Lars Mikkelgaard-Jensen til sin efterfølger
IBM Danmark får ny direktør - Lars Mikkelgaard-Jensen fratræder