Artikel top billede

DR-vært betalte fire millioner kroner for frokost - fik otte millioner kroner tilbage

Den var helt gal, da en DR-journalist for nyligt betalte fire millioner kroner for en risret i kantinen. Nu har han fået tilbageført det dobbelte beløb - otte millioner kroner - til sin konto.

Da DR-journalist Kasper Harboe fra programmet P4 i fredags gik i kantinen hos sin arbejdsgiver i Aarhus, blev han en oplevelse eller to rigere.

For efter købet af en risret til 32 kroner gik betalingsterminalen så meget amok, at han blev trukket 125.000 gange for beløbet på sit mastercard.

Det vil sige, at kortet blev drænet for små fire millioner kroner. 

Samtidig fik flere andre spisende gæster trukket for meget, da de satte deres betalingskort i terminalen, skriver Metroxpress

Et lokalt problem

Nets har kigget på sagen i et par dage for at undersøge, om der var tale om en generel fejl med trækket på folks kreditkort, eller om det drejede sig om et lokalt problem i DR's Aarhus-kantine.

Betalingsselskabet kan nu bekræfte over for Computerworld, at der har været tale om en fejl på den specifikke betalingsterminal.

"Terminalen er blevet lukket og åbnet igen, og nu bliver den holdt under opsyn for andre uregelmæssigheder," forklarer pressemedarbejder Ulrik Marschall hos Nets.

"Så taler vi ikke mere om det"

Historien med den store regning for en trods alt relativ simpel ret stopper ikke her.

For BT kan oplyse, at da Kasper Harboe skulle have pengene retur fra maskinfejlen, er der blevet overført to gange fire millioner kroner - otte millioner kroner - altså dobbelt så meget, som maskinen spiste i første omgang.

"Positiv udvikling i MasterCard-gate: De fire millioner er nu tilbageført to gange. Så snakker vi ikke mere om det," lyder den muntre Facebook-opdatering fra Kasper Harboe i kølvandet på den store tilbagebetaling.

Fejl på fejl

Hos Kasper Harboes bank, Coop Bank, forklarer kommunikationsdirektør Karin Hindkjær til Computerworld, at den store tilbagebetaling naturligvis er en fejl ovenpå den oprindelige fejl.

"Vi overførte fire millioner kroner med det samme, så kunden ikke skulle opleve et tab på knap fire millioner kroner," siger hun til Computerworld og fortsætter:

"Nets har så i morges også overført fire millioner kroner, så begge beløb har stået der en times tid, så det så ud til, at der i alt var overført otte millioner kroner," siger Karin Hindkjær.   

De otte millioner kroner stod således på Kasper Harboes konto en times tid, inden Coop Bank hev sine millioner hjem igen. 

Læs også:
Problemer med Apple Pay: Disse problemer plager brugerne

Her er prisen: Det skal vi have for at sælge vores passwords




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere