ComputerViews: 2014 skulle have været et gennembruds-år for Android Wear - det særlige Google-styresystem til de såkaldte 'wearables,' primært smartwatches, som i stor stil begyndte at strømme ud på markedet sidste år.
Du kan læse mere om ideen bag Android Wear her: Google skaber et nyt operativsystem ud af Android
Men med blot 720.000 solgte Android Wear-enheder - hvoraf en del endda blot ligger på lager hos forhandlerne - blev 2014 langtf ra et gennembruds-år.
Der blev faktisk nærmere tale om et flop for Android Wear - og faktisk måske også for hele 'wearable'-produktkategorien, som ikke givet nogensinde vil nå frem til at blive den teknologi-bølge, som producenterne håber.
Det vender vi tilbage til.
Først kan du se nogle af de nye Android-smartwatches fra 2014 her: Her er de nye Android-smartwatches - så fede er de
Kraftigt promoveret
Lad os kaste et blik på Android Wear, som i årets løb ellers er blevet hypet og promoveret kraftigt af en hel række af Googles store partnere på området, der side om side præsenterede nye og banebrydende wearables-produkter drevet af Android Wear.
De talte giganter som LG Electronics, Motorola Mobility og Samsung, der hver især har rigeligt med muskler til at kunne få sparket nye produkter over rampen.
Måske længst fremme i skoene var Motorola med smartwatch-uret Moto 360, som fra flere sider blev udråbt til at være verdens bedste og mest helstøbte smartwatch og så videre.
Det kan du læse mere om her: Folket har valgt: Her er det fedeste smartwatch
Trods alt salgstalen og de store forventninger, viser salgstallene imidlertid, at 'wearables'-produkterne har et problem: De kan ikke noget, som andre enheder kan mindst ligeså godt.
Flere af dem har været plaget af børnesygdomme med hardware-knas og dårlige bruger-interfaces.
Ringe batteri, dårlig brugerinterface
Faktisk nævner analysehuset IDC netop den ringe batterilevertid og det dårlige brugerinterface som to områder, som det er vitalt for producenterne at få forbedret, hvis smartwatch-området - og især Android Wear - nogensinde skal tage fart.
Brugerinterfacet kan hurtigt forbedres, hvis viljen og erfaringen er der, mens det kan vise sig vanskeligere med batteri-levetiden, da der er begrænset med plads at gøre godt med i den lille ur-kasse.
Man kan forbedre batteri-levetiden med nye processorer, men der vil fortsat kun være plads til et lille batteri i urene.
Samsung forsøger sig med en særlig slags craddle, hvori smartwatchet kan placeres til opladning, så brugeren ikke behøver fumle med kabler og andet gøgl.
Problemet er dog stadig det samme: Batteriet skal lades op ofte - ved aktivt brug ofte dagligt.
Hvorfor
Væsentligst er imidlertid, at producenterne har haft umanerligt svært ved at komme med en klar grund til forbrugerne om, hvorfor de skulle spendere flere tusinder kroner på et ikke alt for pænt ur med ringe batterilevetid, dårligt interface og begrænsede anvendelses-muligheder.
I en tid, hvor alle alligevel medbringer deres smartphones overalt, mangler der kort og godt en killer-funktion i smartwatch-enhederne, som kan overbevise masserne om, at et smartwatch er mere end et stykke digitalt legetøj, der hurtigt løber tør for anvendelses-muligheder og gimmick-value.
Der har været andre smartwatch-projekter før Android Wear. Eksempelvi har kickstarter-projektet Pebble solgt omkring en million eksemplarer fra lanceringen i 2013 og til udgangen af 2014.
Du kan læse mere om Pebble her: Test: Lækkert Pebble Steel smartwatch lader dig købe et glimt af fremtiden
Det lille selskab lykkedes med at holde salget nogenlunde i vejret ved hjælp af hyppige opdateringer, hastig udbygning af apps og prisfald gennem sæsonen.
En million er nok en del enheder for et lille iværksætter-projekt, men på det globale, gennemdigitaliserede og teknologi-begejstrede marked er det en dråbe i havet. Men dog altså stadig flere solgte end Android Wear.
Også Microsoft har meldt sig på banen med det lille Microsoft Band, som du kan læse mere om her: Lunkne anmeldelser af Microsoft Band: Langt fra perfekt
Microsoft har meldt band'et for udsolgt, men rygter vil vide, at det alene skyldes, at det er blevet bygget i meget lille volumen.
Nu venter alle på Apple
Nu venter alle på Apple Watch, som vil være klar til salg i løbet af de næste par måneder.
Lykkes det ikke for Apple Watch at brage igennem lydmuren og få etableret en decideret produktkategori, kan det meget vel være afslutningen på hele smartwatch-typen som en decideret produkt-kategori.
I stedet vil smartwatchene blive lagt på hylden som et af de kiksede, afledte eksperimenter, som teknologi-historien er så fyldt af.
Læs om vores forventninger til Apple Watch her: Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?
Hvad tror du?
Var smartwatch-kategorien et kort, men spændende eventyr, eller har smartwatch-enhederne nogen gang på jord som noget, som forbrugerne vil tage til sig?
Giv dit bud i debat-feltet herunder.
Læs også:
Test: Lækkert Pebble Steel smartwatch lader dig købe et glimt af fremtiden
Rygte: Batteri i Apple Watch holder kun til få timers aktiv brug
Pebble har solgt over en million smartwatches - og er der et nyt på vej
Folket har valgt: Her er det fedeste smartwatch
Her er 10 nye ting, som vi har lært om Apple Watch
Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?
Google skaber et nyt operativsystem ud af Android
Det vælter frem med smartwatches - men er det for tidligt at købe endnu?
Microsoft klar med sit eget smartwatch: Her er Microsoft Band.