Milano, Italien: Du kan efterhånden ikke besøge en it-gigant nu om dage, uden der bliver talt om Internet of Things, hvor alverdens computerenheder og varer med en indbygget sensor bliver tilknyttet det store netværk.
Den 30 år gamle netværksgigant Cisco er ingen undtagelse oplever vi på selskabets europæiske Live-konference, der i disse dage løber af stablen i Milano Congressi-center.
Som netværksselskab har Cisco helt naturlige økonomiske interesserer i 'tingenes internet' via sine switches, netværkskabler og software i lange baner.
'Smart' er ikke intelligent
Senest har selskabet oven i købet tilknyttet et 'everything' til frasen, så den i Milano hedder 'Internet of Everything'.
Dette 'alting' skal forstås således, at det ikke kun handler om fysiske varer, men også om mennesker og processer, der er tilknyttet netværket.
"Netværket er platformen for, at alt kan være forbundet og derfor også fundamentet for Internet of Everything," forklarer Ciscos vicepræsident med ansvar for det sydlige Europa, David Bevilacqua, på en pressekonference.
Han tilføjer en væsentlig pointe:
"Værdien for en virksomhed kommer ikke bare fordi, at dine ting hedder noget med 'smart' og er tilknyttet internettet. Værdien kommer fra intelligente løsninger, der giver værdi for den enkelte virksomhed."
Wifi-boksen ud til store virksomheder
Dermed har han lagt grunden til en af konferencens større nyheder, der går ud på, at Ciscos tilkøbte Meraki-produkt - en slags WiFi-administration-in-a-box - nu også bliver promoveret over for større virksomheder.
Det sker i en EU-Meraki-cloud, efter produktet i 2014 er blevet solgt til 50.000 kunder. Meraki bliver også tilgængeligt til de store selskaber i blandt andet Asien og Sydamerika.
I det seneste år har også danske virksomheder kastet sig over Meraki, hvilket du kan læse mere om her.
Næste skridt for Cisco Meraki på vores breddegrader bliver så at få foden ind hos større selskaber.
"Vi og vores partnere er i kontakt med alt fra efterskoler, gymnasier over butikskæder og selskaber med mange forskellige afdelinger, hvor vi kan tilbyde internet til medarbejdere uden de store it-kompetencer," forklarer Ciscos tekniske direktør i Danmark, Henrik Stær, til Computerworld.
Kontrolcentret i skyen
Meraki går kort ud på, at en virksomheds lokalafdeling får tilknyttet en række access points (AP), som bliver forbundet til selskabets management-værktøjer i skyen igennem en router fra Cisco eller andet it-selskab.
Via management-værktøjerne kan den centrale it-afdeling styre politiker ved eksempelvis at spærre for hjemmesider eller se, hvordan en specifik applikation performer i netværket - og om eksempelvis overdreven Netflix- eller Facebook-brug er skyld i netværksflaskehalse.
"Vi mener selv, at vi har et konkurrencedygtigt produkt, når man kigger på, hvor nemt det er for kunderne af styre," siger Henrik Stær fra Cisco, som er oppe mod lignende produkter fra internationale spillere som HP, Aruba og Aerohive.
Men Cisco lover, at Meraki til virksomhedsbrug kan mere end bare at kontrollere netværkstrafik, styre sikkerhedspolitiker og tjekke for eventuelle app-flaskehalse
Og så er vi tilbage til, at mennesker og processer også kan styres intelligent i Meraki-netværket, hvis det står til Cisco.
Overvågning er kontrol
"Forestil dig, at du sidder i et fly, hvor der mangler en passager, og det vil tage en halv time at finde passagerens bagage og læsse det af flyet igen," indleder selskabets europæiske chef for Enterprise Networks, Gordon Thomson, et eksempel med.
"Ville det ikke være nemmere, hvis vi lufthavnen via en chip i passagerens boardingkort, eller lufthavnen med data om passagernes mobiltelefon kunne finde vedkommende på MacDonalds, så flyet kunne lette med passageren om bord?" lyder det retoriske spørgsmål.
Denne form for overvågning af enheder og mennesker, mener Cisco, bare er sund forretningssans, og initiativer som kan give intelligens og værdi igennem netværket.
"Også brugernes egne enheder kan blive tilknyttet Meraki-skyen," forklarer Ciscos tekniske direktør i Danmark, Henrik Stær, om muligheden for at holde øje med sine ansatte.
"At man lukker for sites som Facebook eller holder et øje med de ansatte og deres app-forbrug vil jeg kalde en helt almindelig del af den daglige management i en virksomhed," runder han af.
Læs også:
It-chef: Denne cloud-netværksløsning er smart og holder, hvad den lover
Gratis værktøjer: Sådan tuner du dit Wi-Fi-netværk