Ni ud af 10 Oracle-kunder stoler ikke på firmaets informationer om ændringer af licensregler.
Og færre end hver fjerde kunde siger, at de får tilstrækkelig hjælp i forbindelse med licensaudits og fornyelser af kontrakter.
Det viser en rapport, fra den britiske brancheorganisation Campaign for Clear Licensing (CCL), som i rapporten har spurgt mere end 100 Oracle-kunder om deres samarbejde med softwaregiganten.
Resultaterne har nu fået CCL til at skrive en åbent brev til Oracles topchef Larry Ellison med en skarp advarsel om, at der er en "rodfæstet mistillid" til Oracle blandt selskabets kunder.
'Fjendtlige kunderelationer'
CCL advarer samtidig om, at Oracles "overvejende fjendtlige" kunderelationer er en barriere for Oracles ønske om at få kunderne til at omfavne de cloud-services, som er en central del af Oracles fremtidige strategi.
"Forsømmer man at forholde sig til bekymringerne, vil det gå ud over Oracles evne til at overbevise kunderne om at adoptere selskabets cloud computing services, fordi mange kunder er bekymrede for, at cloud computing vil låse dem endnu stærkere til Oracle, end de er i forvejen," hedder det i opråbet til Larry Ellison.
Oracle har sat som mål, at salget af cloud-løsninger i det kommende regnskabsår skal fordobles til mere end en milliard dollar.
Men CCL peger samtidig på, at Oracles nuværende cloud-salg kun udgør omkring fem procent af selskabets samlede omsætning.
Samtidig med offentliggørelsen af brevet til Larry Ellison har CCL fremlagt en række anbefalinger til, hvordan Oracle kan komme kunderne bedre i møde.
Anbefalingerne er baseret på en rundspørge blandt 80 Oracle-kunder.
Her peger kunderne på behovet for større klarhed om Oracles strategi og bedre information om firmaets auditeringskrav.
Læs også:
Blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned
Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt