Computerworlds svenske søstermedie, ComputerSweden, har netop kåret Årets CIO.
Den eftertragtede pris på den anden side af sundet går i år til Klas Bendrik, der er CIO hos Volvo og står i spidsen for en it-organisation 500 medarbejdere, der sikrer it til 28.000 Volvo-ansatte rundt omkring i verden.
Præcis som når Årets CIO kåres her i Danmark, kan andre it-ansvarlige lære ganske meget af vinderens tanker, strategier og indsatsområder - der er trods alt
tale om en gylden it-opskrift.
Det gælder også i tilfældet Klas Bendrik, som ComputerSweden bringer en langt videointerview med (se det nederst på denne side).
It spiller en helt klar rolle
Her afslører han en del af sin hemmelighed, og hans succes bunder i høj grad i en dyb erkendelse af, hvorfor vi overhovedet har en it-organisation og it-løsninger.
"Der er ingen værdi i it i sig selv - værdien opstår i næste led, når Volvo som virksomhed har tilfredse kunder, tjener flere penge og viser sund vækst. Samtidig er it i dag en helt integreret del af alt, vi gør - uden it går Volvo i stå," lyder det blandt andet fra Klas Bendrik i interviewet.
"Vi har it for at sælge biler, servicere biler, til produktion og udvikling af biler, samt for at holde vores kontorfunktioner kørende."
"Og alt dette stemmer overens med vores it-vision i Volvo Cars, der er, at it skal være en konkurrencefordel for Volvo. Det adskiller sig markant fra det, det var før," siger CIO'en om det arbejde, han har stået i spidsen for i de seneste fire år.
It skal halvere leveringstiden på nye biler
Volvo Cars blev for fire år siden solgt fra af Ford Motor Company til et kinesisk selskab, og det skift har krævet nye it-strategier og -tiltag, ligesom det organisatoriske og menneskelige arbejde er noget af det, Klas Bendrik roses for i motivationen for prisen.
Hans grundlæggende it-vision er blevet døbt: "Making a difference in the world".
Et konkret it-projekt hos Volvo Cars, der fremhæves i ComputerSweeden, er, at der er et mål om halvere leveringstiden, når nye biler udvikles, i 2020.
Det kræver blandt andet mere fokus på virtuelt design og virtuelle test - altså mere software og hardware og i det hele taget mere computerkraft.
"Det viser, hvordan it-strategien hænger sammen et forretningsmål - at reducere leveringstider," forklarer Klas Bendrik.
Du kan se hele videointerviewet med den nykårede Årets CIO i Sverige herunder:
Her på Computerworld har vi siden 2006 kåret Danmarks dygtigste it-chef sammen med Dansk IT og IDC.
Du kan læse mere om de tidligere vinderne af den prestigefyldte titel her:
Claus Hagen Nielsen, Årets CIO 2014
Jens Hartmann, Årets CIO 2013.
Mikael Munck, Årets CIO 2012.
Torben Bonde, Årets CIO 2011.
Michael Moesgaard, Årets CIO 2010.
Michael S. Hansen, Årets CIO 2009.
Niels Molzen, Årets CIO 2008.
Kenneth Egelund Schmidt, Årets CIO 2007.
Lars Mathiesen, Årets CIO 2006.