Artikel top billede

Usability-ekspert: Her er ni problemer med digital post

Usability-ekspert skyder ni huller i digital post-løsningen, som vi alle sammen er tvunget til at bruge fra på lørdag. Læs her, hvilke udfordringer digital post står med få dage før premieren.

Allerede inden digital post på lørdag 1. november bliver tvangsindført for alle danskere uden en fritagelsesordningen, har flere været ude og lufte kritik af ordningen.

Blandt andre har Dansk Folkepartis stifter og værdiordfører Pia Kjærgsgaard været ude med riven og beskyldt digital post for at være en skandale i svøb, fordi det offentlige ikke er klar til at håndtere de digitale postgange.

Senest har Pia Kjærsgaard kritiseret brugervenligheden i ordningen, da hun mener, at borgerne ikke tydeligt kan se, hvem der er afsender på den digitale post.

"Jeg er sikker på, at det vil skabe forvirring, hvis det for eksempel i emnefeltet er regionen, der står som afsender, selv om mailen egentligt er fra det lokale sygehus," lyder det fra Pia Kjærsgaard i en pressemeddelelse

"Det er helt godnat, at Digitaliseringsstyrelsen først vil gøre noget ved problemet i 2016," fortsætter Dansk Folkeparti-politikeren.

De ni benspænd

Også usability-ekspert Thore Fogh Johansen hæfter sig ved digital posts mangfoldige afsender-identitet(er).

"Bliver jeg forvirret, når afsenderen af en email både er E-boks, Det Offentlige, Frederiksberg Kommune og KMD? Ja, mon ikke," skriver Thore Fogh Johansen, medstifter af usability-selskabet Usertribe, i et blogindlæg.

Her fremhæver han i alt ni benspænd ved brugervenligheden i digital post, som han uddyber over for Computerworld, efter han har fået digital post fra Frederiksberg Kommune.

"Jeg tog en meget naturlig tilgang til at brugerteste digital post, fordi jeg jo som borger selv bliver en del af det. Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af, at noget ikke var helt godt, og det fik jeg så desværre ret i," forklarer Thore Fogh Johansen.

Unikt udfordrende

Udover manglende forståelse for afsenderen efterlyser han også forklaringer på manglende links til e-Boks, klarhed over vedhæftede filer og en indikation omkring, hvor hurtigt et brev i digital post-indbakken kræver aktion fra borgerens side.


Se her usability-ekspert Thore Fogh Johansen kæmpe sig igennem digital post fra Frederiksberg Kommune. 

Thore Fogh Johansen understreger ovenpå sin noget udfordrende oplevelse, at brevet fra Frederiksberg Kommune blot var ét eksempel fra én borger, der oven i købet til dagligt anvender og tester it-systemer i stor skala.

"Derfor kan jeg fastslå, at dette blot er toppen af isbjerget, og der vil komme mange historier i de kommende uger om borgere, der ikke kan finde ud af digital post.. Jeg mener, at det er helt unikt, at digital post er så udfordrende," vurderer Thore Fogh Johansen.

På grund af uigennemskueligheden i digital post anser Thore Fogh Johansen det som ret usandsynligt, at staten får hevet den budgetterede milliard kroner på digitale løsninger hjem i 2015.

"Det offentlige har simpelthen taget eksisterende processer og sat strøm til uden at gøre det bedre. Problemet er, at det handler om det offentlige, så jeg har ikke andre steder at gå hen. Havde det været et privat firma, kunne man altid gå til konkurrenten," forklarer Thore Fogh Johansen.

Digitaliseringsstyrelsen tester skam

Kritikken med de ni benspænd fra usability-ekspert Thore Fogh Johansen er bekendt hos Digitaliseringsstyrelsen.

Her forklarer kontorchef Lone Berglykke blandt andet, at det efterlyste link fra borgernes almindelige webmail over til digital post-indbakken er udeladt på grund af phishing-regler.

Samtidig er styrelsen opmærksom på, at løsningen kan skærpes på eksempelvis måden, som vedhæftede filer bliver vist på.

"Helt generelt køber vi dog ikke præmissen om, at løsningen ikke er brugervenlig. Vi tester løbende med brugerinddragelse, men tester løbende med brugerinddragelse, men vi er selvfølgelig altid åbne for nye input," fortæller Lone Berglykke.

Thore Fogh Johansen trækker på skulderen over den udmelding.

"Det handler ikke om at have ryggen fri ved at sige, at det er testet af brugerne. Det handler om, at løsningen giver en tilstrækkelig god digital service, og det fik jeg ikke," runder han af.

Giv din mening til kende: Har du erfaring med digital post - god, dårlig eller sådan midt i mellem? Del din erfaringer med andre læsere i det nedenstående kommentarfelt.

Læs også:
Ekstrem travlhed: 39.000 danskere skal tilmeldes digital post i timen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere