Det er flere år siden, at pc-salget efter mange års vilde vækstrater begyndte at dykke, og selv om der fortsat sælges rigtigt mange pc'er, er indtjeningsmarginerne små, og kampen er hård.
Det har gennem de senere år fået en række af de store pc-producenterne til at gribe fat i forskellige håndtag i deres forsøg på at modstå nedturen.
Dell er blevet solgt og afnoteret fra børsen og har indledt en storstilet satsning på servicemarkedet. Samsung har trukket sig ud af det europæiske marked. Sony har solgt sin pc-forretning.
Og senest har HP meddelt, at selskabet skal splittes i to. Det kan du læse mere om her: Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to
Der kommer flere
Ombygningen blandt pc-producenterne er næppe slut, og det store spørgsmål er selvfølgelig, hvad der er i vente. Og for hvem.
For pc-producenterne gælder det helt overordnet, at deres indtjening er under pres, fordi deres produkter bliver billigere og billigere i et stærkt konkurrence-præget marked, hvor kunderne går meget op i pris.
Det betyder, at volumen er vigtig, og i et presset marked betyder det, at jordklodens allerstørste pc-producenter som Dell, Lenovo og HP står til at blive endnu større, fordi de har så stort et volumen, at de kan købe billigt ind og derved sænke priserne endnu mere.
Værre ser det ud blandt de næststørste, vurderer en række analytikere over for Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
Her finder vi blandt andet Acer, der for blot fem år siden var verdens næststørste pc-producent, men som nu er faldet langt tilbage.
Det samme gælder Asus.
De to selskaber har samme problem: Nemlig at de hverken har et solidt premium-brand eller et seriøst discount-brand. De er hverken eller. Og det er en svær position at konkurrerere ud fra.
Fusioner og frasalg på vej
Flere analytikere vurderer, at det meget vel kan ende med, at Acer og rivalen Asus fusionerer inden for de kommende år for at opnår tilstrækkeligt med volumen til at klare sig i kampen mod de allerstørste.
Ligeledes vurderer de, at Samsung inden for nogle år vil trække sig helt ud af pc-markedet for i stedet at fokusere fuldt på det voksende tablet- og smartphone-marked.
Også Toshiba vil blive tvunget til at tage drastiske skridt, lyder vurderingen. og det må regnes for givet, at Toshiba allerede er i gang med overvejelser om at sælge hele sin pc-forretning fra.
Stadig et marked for pc'er
De nyeste tal viser, at pc-markedet måske ikke er så slemt ramt, som det blev vurderet for nogle år siden, hvor bratte fald i væksten fik alarmklokkerne til at bimle.
Analysehuset IDC vurderer i dag, at pc-salget i år vil falde 3,7 procent i forhold til i fjor. Det betyder, at der i år vil blive solgt 303,5 millioner pc'er verden over.
Sikkert er det dog, at markedet falder.
Interessant nok er det, at der ikke umiddelbart findes nogen oplagt køber af de virksomheder, der må formodes at komme under øget pres i fremtiden.
Analytiker Bob O'Donnell fra Technalysis Research siger til Computerworlds amerikanske nyhedstjeneste, at produktionen af en hardware-kategori som regel rykker til billige Asien (især Kina og Taiwan), når den bliver en 'commodity' - altså noget, som man bare har.
Og her findes der kun Lenovo, der for alvor har muskler til at kunne gøre noget, siger han.
Læs også:
Den store danske pc-krig er slut: Kineserne vandt
Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to
Pc-producenterne slås på liv og død i presset marked: De første ofre er faldet