Artikel top billede

Unge gider ikke digital post: Skal provokeres med quiz

Om en måned skal alle danskere kunne modtage digital post. Det er de unge tilsyneladende ligeglade med, og derfor bliver de nu provokeret ud i en dyst mod ældre medborgere om deres digitale kompetencer.

Unge mellem 15 og 24 år er den befolkningsgruppe, der er sløvest til at få tilmeldt sig digital post, som bliver obligatorisk for alle danskere over 15 om en god måneds tid.

Inden tvangs-tilmeldingen den 1. november er det kun lige over 42 procent af den unge befolkningsgruppe, der har tilmeldt sig digital post.

Til sammenligning ligger landsgennemsnittet på 57,5 procent, mens tilmeldingsprocenten blandt de 65 til 74 årige ligger helt oppe på 57,9 procent.

"Umiddelbart er det paradoksalt, at vi generelt anser de unge som meget digitaliseringsparate, men alligevel er der flere fra ældre befolkningsgrupper, der er tilmeldt digital post," fortæller chefkonsulent Louise Palludan Kampmann til Computerworld.

Skal battle mod Uffe

For at lokke flere unge folk ind i de digitale postkasser, når de modtager skrivelser om alt fra SU-støtte til boligstøtte fra offentlige myndigheder, har Digitaliseringsstyrelsen lanceret en quiz.

"Er du mere digital end en 65-årig?" er navnet på quizzen, hvor de unge kan dyste mod ældre kendisser som Uffe Ellemann Jensen, Ulf Pilgaard og Mimi Jakobsen, når det kommer til digital adfærd.

Men hvorfor vælge noget så old school som en quiz med personer, som med al respekt var en del mere i mediemøllen for et årti eller to år siden?

"Quiz er et kendt og anvendt redskab til at teste sig selv og dele resultater på sociale medier som Facebook. Vi ved, at godt 90 procent af den unge målgruppe stadig er på Facebook, og derfor har vi valgt quizzen som vores måde at udbrede kendskabet på," forklarer Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.

Samtidig håber styrelsen på en viral effekt, når deres digitaliseringsparathed bliver målt mod kendisserne.

"En af udfordringerne med digital post er, at de unge ikke er vant til at kommunikere med det offentlige. Og kendskabet og ultimativt tilmeldingen er succeskriterierne for vores kampagne," lyder det fra Louise Palludan Kampmann.

Chefkonsulenten fra Digitaliseringsstyrelsen nævner, at det endnu er for tidligt at sige noget om nogle mærkbare virale effekter af quizzen, der blev sendt i luften i slutningen af sidste uge.

Hver sjette kender ikke digital post

Styrelsen ved til gengæld via målinger fra august, at 83 procent af befolkningen kender digital post.

Det efterlader en sjettedel af befolkningen i uvidenhed omkring den digitale løsning, der kommer om en måned.

Manglende tilmelding kan betyde, at de muligvis går glip af hospitalsindlæggelser, oplysninger om dagpenge, meddelelser fra Skat og anden offentlig kommunikation.

For at få øget kendskabet og dermed og tilmeldingen trykker det offentlige nu på speederen i sine kampagner i trykte medier, online, på plakater i gadebilledet og på tv.

Samtidig holder Digitaliseringsstyrelsen også øje med antallet af fritagelser, som i skrivende stund ligger på 7,7 procent.

"Vi har haft en forventning om, at op mod 20 procent ville søge om fritagelse. De meldinger, vi får fra kommunerne går på, at det tal er højt sat, og vi formentlig vil få flere end 80 procent tilmeldt digital post," siger Louise Palludan Kampmann.

Kampagnen om brugen af digital post løber frem til den 31. januar 2015.

Efter den 1. november skifter kampagnen karakter og går opfordringer om tilmelding til at opfordre folk til at tjekke deres digitale postkasse, som automatisk bliver oprettet til alle danskere over 15.

Læs også:

Digital post er et "man on the moon"-projekt

3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere