Det lå fra starten af i big data, sat det skulle blive til noget stort:
- Mulighederne var store, og armbevægelserne og løfterne var endnu større.
Men mange af de potentielle kunder holdt igen med investeringerne.
Måske fordi de tvivlede på, om der reelt var noget nyt i big data i forhold til mere traditionel business intelligence?
Måske fordi de havde svært ved at finde ud af, hvor de helt præcis skulle begynde big data-rejsen? Måske big data bare lyder både kompliceret og dyrt?
Nu sker der noget
Men det er efterhånden ved at være nogle år siden, at big data mest var store ord - i dag findes der både en masse leverandører og løsninger, der kan levere reel værdi ved hjælp af big data.
Formentlig er det også det, der smitter af, når man ser på de seneste undersøgelser af, hvor parate virksomhederne er til at kaste sig ud i big data-investeringerne.
En ny undersøgelse fra analysefirmaet Gartner konkluderer, at investeringerne i big data øges.
302 virksomheder fra hele verden har deltaget i undersøgelsen, og konklusionen er, 73 procent af respondenterne allerede har investeret eller har planer om at investere i big data i løbet af de næste 24 måneder.
I 2013 var det 64 procent, der svarede ja til det spørgsmål.
Samtidig var det i 2013 31 procent, der svarede, at de ingen planer havde for big data - og det er nu faldet til 24 procent.
Det er Nordamerika, der går forrest med big data-investeringerne, men alle regioner øger investeringerne, lyder det fra Gartner.
Der er dog ikke tale om, at big data pludselig er taget i brug i stort set alle virksomheder, for det er stadig kun 13 procent af respondenterne, der kan meddele, at de allerede har udrullet big data-løsninger.
Her tages big data i brug
Tendensen er dog ganske klar, mener Gartner: Virksomhederne får i stigende grad blik for mulighederne med big data.
"Big data kan hjælpe med at adressere et bredt udvalg af forretnings-problemer på tværs af mange industrier, og for tredje år i vores undersøgelse er både en forbedret kundeoplevelse og proces-effektiviseringer de top-områder, man prioriterer," udtaler research director Lisa Kart fra Gartner.
"De mest dramatiske forandringer finder sted i forhold til at forbedre kundeoplevelser, særligt inden for transport, sundhed, forsikring, medier og kommunikation, retail og bankverdenen."
Læs også:
Big data afmystificeret: Sådan kommer du i gang
Big data: her er forklaringen på tidens store it-trend
Her er fremtidens it-løsninger: Kan ændre dit firma
Her er Microsofts BI til Office 365: Sådan fungerer det
Sådan fungerer Hadoop - det mest hypede open source-værktøj lige nu