Teknologier og trends som virtualisering og bring your own device-bølgen har været med til at komplicere danske virksomheders software-kontrakter.
Den slags kontrakter er ellers komplekse nok i forvejen.
Det mener it-advokat Martin von Haller Grønbæk fra advokatfirmaet Bird & Bird.
Han peger på, at antallet af henvendelser til advokaterne omkring usikkerheder i og spørgsmål om software-kontrakterne er steget markant i det seneste år.
Også selv om den helt traditionelle software-licens har fået konkurrence fra blandt andet open source- og cloudmarkedet.
Tre årsager til kompleksitet
Martin von Haller Grønbæk forklarer den generelt stigende advokat-konsultation med tre ting:
Først og fremmest er kontrakterne blevet langt mere komplekse at finde rundt i end tidligere. Sekundært har kunderne i dag et mere avanceret it-setup, og for det tredje kaster finanskrisen stadig lange skygger ind over it-selskabernes indtjening.
"I kontrakternes uoverskuelighed ligger der en forsikring for it-leverandørernes manglende salg, når blandt andet store offentlige virksomheder skal spare på licenserne," siger Martin von Haller Grønbæk.
Denne forsikring skal forstås som it-selskabernes mulighed for at foretage licens-audits hos en kunde, hvor den konkrete software-brug bliver gennemgået, og som i nogle tilfælde kan ende med en ekstra-regning hos kunden.
Du navigerer i et minefelt
Martin von Haller Grønbæk eksemplificerer uoverskueligheden med, at en kontrakt for et ERP-system kan være på 30 til 40 tætskrevne sider, mens der samtidig følger underbilag med i en størrelsesorden på op til flere ringbind i telefonbogs-størrelse.
Og det er netop moppedrengene i form af underbilags-ringbindene, som en virksomhed i flere tilfælde skal følge særdeles godt med i.
"Tingene i ringbindene bliver udskiftet løbende, og det skal kunden altså holde øje med, inden software-selskabet kommer på licens-audit. For der er lagt miner i kontrakterne, som it-leverandørerne kan aktivere, når der er finanskrise, og den offentlige sektor skal spare," fortæller Martin von Haller Grønbæk.
Derfor kan et lille klik koste dig dyrt
Han siger samtidig, at der rent juridisk intet fordækt er i software-kontrakternes minelandskab.
"Kunderne har jo selv accepteret vilkårene i kontrakterne. Oftest er det dog kun de overordnede betingelser, som bliver skimmet igennem, og kunden kigger kun yderst sjældent i ringbindene," tilføjer it-advokaten.
Pas på fluebenene
Martin von Haller Grønbæk fortæller, at en klassisk fejl er, at en software-kunde i ren uvidenhed kommer til at hakke nogle flueben af i et nyindkøbt system.
Dermed er virksomheden måske gået fra en skrabet version af softwaren til at køre en premium-udgave, og den slags skal der naturligvis betales for, når og hvis software-selskabet kommer forbi til en licens-audit.
"Hvis man ikke har styr på sine aftaler, bør man som minimum foretage interne reviews, da man her kan få et overblik over uheldigt afhakkede flueben," foreslår Martin von Haller Grønbæk.
I den slags situationer kan man som kunde godt komme til at stå lidt alene, fordi der med software-kontrakterne ofte kun følger salgsrådgivning og ikke en dybere teknisk rådgivning.
"Her er det så yderligere en udfordring, at de danske afdelinger af en amerikansk it-virksomhed kan være rene salgskontorer. Her er det langtfra sikkert, at sælgerne kender alle detaljerne i kontrakterne og kan rådgive om dem, er min erfaring," lyder det fra Martin von Haller Grønbæk.
Ingen interesse for simple kontrakter
It-advokaten mener samtidig, at software-kontrakterne snildt kan gøres mere simple.
Simplificeringen kendes fra blandt andet cloud-kontrakter og ikke mindst open source-aftaler, som Martin von Haller Grønbæk selv har stor interesse i som (afgående) formand for Open Source Leverandørforeningen i Danmark, der er ved at lukke.
Simplificeringen på de gængse it-kontrakter skal man dog ikke vente på alt for længe, bedyrer han.
"Ingen it-leverandører har umiddelbart interesse i at gøre kontrakterne mere overskuelige, netop fordi uoverskueligheden giver software-selskaberne serveretten, når det eksempelvis kommer til licens-audits," siger Martin von Haller Grønbæk.
Han forklarer, at en virksomhed kan komme langt med at overholde de kontraktlige krav til software-brugen ved at benytte applikationer til kontraktstyring, interne gennemgange af ens systemer og kigge på alternative løsninger i både skyen og på open source-fronten.
Giv din mening til kende: Har du selv haft licens-bøvl og fået styr på det, så del gerne dine tips, tricks og ideer med andre Computerworld-læsere i det nedenstående debatfelt.
Læs også:
Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt
Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på ekstraregninger til licens-politiet
Danskere blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned