Snart slipper kunderne i Netto, Føtex og Bilka for at hive dankort eller kontanter frem, når de står ved kassen.
I stedet kan de betale ved hjælp af mobiltelefonen og Danske Banks betalingsløsning, Mobilepay. Det skriver Børsen.
Det er første gang, at Mobilepay bliver rullet ud hos en af dagligvarehandlens kæmper, skriver avisen.
I dag bruger mere end 1,2 mio. danskere storbankens mobilhit til pengeoverførsler, men som betalingsmiddel kan det kun anvendes hos en række små og mellemstore erhvervsdrivende.
De to parter har ikke nogen dato på, hvornår Mobilepay er klar i Netto, Bilka og de andre kæder i Dansk Supermarked.
Men det er "absolut realistisk," at det sker inden for et til to år, lyder det fra Danske Banks chef for forretningsudvikling, Kim Fuglsang Kristoffersen.
"Vi har iværksat et fælles projekt med både forretningsfolk og it-folk fra begge sider. Og så skal vi med udgangspunkt i det Mobilepay, vi kender fra i dag, se, hvad der er af muligheder," siger udviklingschefen til Børsen.
Hos Dansk Supermarked ser man store perspektiver i samarbejdet.
"Vi begynder i det små og gør os erfaringer og lytter til kunderne undervejs. Mobilbetaling udvikler sig med lynets hast, og på sigt er der ingen tvivl om, at mobiltelefonen bliver central i betalingen både i vores fysiske butikker og online," siger Jørgen Klüwer, der er e-handelsdirektør i Dansk Supermarked, til Børsen.
Med aftalen får Danske Banks største kundesucces i de seneste år endnu et rygstød. Og i banken ser man samarbejdet som et vigtigt skridt på vejen for Mobilepay, som man har høje forventninger til.
"Jeg ser kolossale perspektiver i det her," siger Lars Mørch, der er direktionsmedlem i Danske Bank og står i spidsen for divisionen business banking, til avisen.
Han tilføjer, at det snart bliver muligt for danskerne at bruge Mobilepay, når man handler på internettet.
Læs også:
Her er de mobile betalings-løsninger, der skal erstatte din pung