"Big data er ikke noget nyt, vi har haft big data i vores netværk i 150 år. Det var nemlig her, at telegrafen startede i Norge," lyder det fra Berit Svendsen, der er administrerende direktør i Telenor i Norge.
"Men det er først nu, vi kan analysere på de mange data," fortsætter hun.
Selv om teleselskaberne er i hård konkurrence, er der stadig god plads til konkurrenterne, men der er behov for smarte leverancer, og det håndterer Telenor blandt andet gennem analyse af databjergene.
"Vi har den fordel som teleudbyder, at vi leverer kapacitet og hastighed, og kunderne får aldrig nok. Der bliver hele tiden stillet krav om mere. Det er jo en fantastisk ting for os, og det vil efter min mening fortsætte i 30 til 40 år."
Hendes pointe understreges af, at den mobile datatrafik, ifølge Cisco, steg med 81 procent sidste år.
"Med 4G har vi en unik teknologi til at levere den vare. Det er en global platform, der er hurtig og med udviklere, der har lyst til innovation. Det er unikt."
Her tjenes penge
Der skal selvfølgelig tjenes penge på trafikken, og det er her, at dataanalysen kommer ind i billedet.
"Vi skal forstå kundernes behov, og det gør vi gennem analyse af deres adfærd. Helt konkret deler vi kunderne op i kategorier ud fra adfærdsanalyser, og vi kan derved tilbyde dem det rigtige abonnement eller løsning."
En anden model, som hun forventer sig meget af, er VIP-tjenester, der betales og bestilles med det samme.
"På et hotel eller til en konference er net-forbindelsen ofte dårlig, og kunden mangler dataadgang. Derfor arbejder vi på systemer, der eksempelvis kan analysere, hvilke netværk vores brugere er i, og hvilke telefoner de har for at sammenligne disse informationer med deres behov og forbrug."
"Herefter vil vi så levere services, eksempelvis dedikeret hastighed, i realtid og modtage betaling for dem i realtid. Det er det næste trin i vores big data-analyser," siger hun.
Helt ny plan
Analyser af datamængder har stor betydning for teleudbyderen, specielt i forhold til at forretningen har ændret sig markant på bare ganske få år.
Engang bestemte udbyderne alt, eksempelvis hvilke services der skulle udbydes som SMS.
Nu er den magt indskrænket markanet på grund af elementer som nethastighed, smartphones og flere forskellige kommunikationsplatforme.
"I dag er vi begrænsede til at styre netværket, og så kan vi give brugeroplevelser. Derfor analyserer vi på kundernes adfærd," forklarer Berit Svendsen.
"Da vi indførte it-systemet, var vi lidt nervøse, men det har vist sig, at det er meget præcist og langt bedre end en manuel vurdering."
Det er ikke bare selskaberne, der har rykket sig. Det har kunderne også. I dag mødes de typisk på nettet.
"Sociale medier er et eksempel på, hvor man i dag finder kundedata og -relationer som teleleverandør. Har du ikke et aktivt community omkring aktiviteterne her, forsvinder dine kunder til andre, der har. Så simpelt er det," lyder det på klingende norsk.
Læs også:
Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig
Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere