Årets CIO 2014: Jesper Erichsen, CIO i transport og logistik-virksomheden DSV, er på vej til at tage hul på en ny it-strategi.
Hvordan it kan bidrage til værdiskabelsen hos DSV's kunder, lyder det grundlæggende tema.
"Vi begynder at kigge mere ud på vores brugere og særligt på DSV's kunder," fortæller han om den nye strategi, der ventes af være klar senere i denne måned og skal sætte kursen for it-arbejdet i DSV i de kommende år.
De seneste fire år har Jesper Erichsen og it-organisationen i DSV i høj grad haft fokus på konsolidering efter insourcing af it-opgaver fra Accenture og IBM.
"Det var vi færdige med i 2010, og siden da har vi arbejdet intensivt på at konsolidere både vores infrastruktur og vores applikations-landskab og på at globalisere det, så vi har mulighed for at skalere og dermed følge med den vækst-strategi, som DSV har lagt."
Den nye it-strategi bygger videre på det fundament, forklarer Jesper Erichsen, der er en af fem nominerede til titlen som Årets CIO 2014.
"Vi har fået skabt et fundament for at kunne gøre noget mere for vores kunder, og så er der også en tidsmæssig sammenhæng med DSV's overordnede strategi. Den handler grundlæggende om to ting: Om at komme tættere på vores kunder og om, hvordan vi sørger for, at vi driver vores forretning så effektivt som overhovedet muligt."
Det skal it sikre hos DSV
DSV fungerer som en mellemled i transport-industrien, idet virksomheden ikke selv har lastbiler, fly eller skibe. I stedet er det DSV, der sikrer, at tingene kommer fra A til B hurtigst muligt og mest effektivt.
"Vi er en service-virksomhed, og det er low-margin. Så hvordan sikrer vi, at vi giver kunderne noget, de ikke kan få andre steder, og at vi gør det så effektivt, at vi er i stand til at tjene penge?" lyder de centrale spørgsmål, som CIO'en har til opgave at komme med svar på ved hjælp af nye it-løsninger.
"En af de ting, it kan hjælpe med, er at skabe nogle unikke funktionaliteter for vores kunder og gøre det let for dem at bruge dem."
Et konkret eksempel på det er My DSV, der blandt andet giver kunderne adgang til track&trace og til informationer om, hvornår de skal begynde at se på fortoldningen, forklarer CIO'en.
"Det er også, at kunden har mulighed for at optimere sin egen supply chain ved at bruge nogle af de services, som vi giver ham, og at vi tilvejebringer nogle informationer for vores kunder, så de kan spare penge."
Sådan kan it hjælpe kunderne
Jesper Erichsen betegner det som en fuld digitalisering af supply chain. Han opridser et eksempel på, hvad det konkret vil sige:
Tre paller skal sendes fra Horsens til Budapest. I og med, at DSV ikke ejer lastbilen, og at chaufføren ikke er ansat hos DSV, kan han ikke bare blive udstyret med en mobil enhed - for næste dag kører han måske for en anden transport-virksomhed.
"Vi har så udviklet nogle apps, som chaufføren kan downloade til sin telefon. Det betyder, at når han afleverer pallerne i Budapest, så kan kunden derude skrive under på mobiltelefonen, så vi har et digitalt proof of delivery. Det kan vi sende tilbage til afsenderen, så han kan sende sin regning med det samme."
Førhen indebar den proces fysiske underskrifter og fax og kunne tage op til flere dage, forklarer Jesper Erichsen.
Et andet eksempel er, hvis der er en skade på noget af det, der er blevet transporteret.
"Det kan han indberette fuldt digitalt. Han skal ikke ringe op eller noget."
Kræver opgør med vanetænkning
Nu kigger I ud på på nogle it-brugere, der ikke er ansat i DSV. Hvad kræver det i forhold til jeres mindset?
"Vi prøver at få fjernet den her lidt kunstige opdeling imellem it og forretning. It er så integreret en del af alt det, DSV gør, at vi er en del af forretningen."
"Og så har det også krævet lidt en ændring af mindset i forhold til, at user experience i virkeligheden er allermest afgørende ved de her ting. Det er fint nok, at en funktionalitet virker, men hvis kunden ikke kan finde ud af det, så bliver det ikke brugt. Det skal være let at bruge for kunden."
Netop den del er vigtig, understreger Jesper Erichsen, og det skyldes, at vores forventninger til, hvad it er og skal kunne er støt stigende.
"For bare fem år siden var det det it, brugerne havde på arbejdspladsen, det mest sofistikerede, de oplevede. Sådan er det ikke i dag. Så der er nogle andre krav til os som it-organisation, fordi referencen ikke er det, vi selv laver - det er det, folk oplever i deres fritid."
Høje forventninger til it-organisationen
I hvor høj grad er det dig, der som CIO bringer de nye muligheder på banen, som kan gøre jer skarpere end konkurrenterne?
"Det er det i vid udstrækning. Der er en forventning til os om, at vi kommer og fortæller linjeorganisationen, hvad det er for nogle muligheder, der er. Ikke bare i forhold til it, men i forhold til teknologi generelt," siger Jesper Erichsen og nævner som et eksempel robot-teknologier, der giver god mening på lagrene.
"Der er en forventning til, at vi er på forkant og fortæller, hvad det er for nogle muligheder, der er både teknologisk og it-mæssigt," siger han til Computerworld.
DSV-CIO'en tilføjer, at den slags forventninger - og dermed også den tillid - forudsætter, at man som it-organisation har styr på den grundlæggende it-drift.
"Det starter jo med, at man sørger for at basis er i orden - at driften kører, at økonomien holder, og at projekterne leveres til tiden, til pengene og til kvaliteten. Det er et spørgsmål om at få sin plads ved bordet. Man skal gøre sig fortjent til det."
"Og så er der en stor erkendelse i vores organisation og topledelse af, at it betyder rigtig meget for DSV. På den måde er det også let for os at slå dørene ind. Det betyder også, at jeg sidder med i vores executive board. Det gør det lettere at få indflydelse."
Læs også: