Danmark stryger næsten helt til tops, når man måler på antallet af kablede bredbåndsforbindelser per 100 indbyggere i forskellige lande.
Det fremgår af en netop offentliggjort årsrapport (PDF) fra ITU, der er interesseorganisation for den globale teleindustri.
Her ligger Danmark på en fjerdeplads med omkring 28 bredbåndsabonnementer på over 10 Mbit/s per 100 indbyggere - kun overgået af Sydkorea, Frankrig og Island.
Dermed ligger vi også bedre placeret end stort set alle de lande, vi normalt sammenligner os med, når man måler på dette bredbånds-parameter.
Ikke desto mindre har der i de senere år været en heftig debat herhjemme om, hvordan vi sikrer, at alle danskere har mulighed for højhastigheds-bredbånd, fordi der stadig er dele af landet, hvor det ikke lader sig gøre.
Mobiltelefoner er et globalt fænomen
ITU vurderer i rapporten, at der ved udgangen af 2014 vil være syv milliarder mobilabonnementer på verdensplan.
Selvom det tal lyder ganske højt, kan man i rapporten læse, at væksten faktisk ligger på det hidtil laveste niveau, 2,6 procent på verdensplan.
Det er i høj grad er et udtryk for, at rigtig mange lande efterhånden er ved at være godt med på mobil-bølgen.
Det er i Afrika og Stillehavsregionen at væksten i antallet af nye abonnementer er højest, mens eksempelvis Europa for længst er nået et niveau, hvor der er flere abonnementer, end der er borgere.
Mobile forbindelser buldrer frem
Antallet af mobile bredbånds-abonnementer vil ifølge ITU i 2014 nå op 2,3 milliarder, så der er tale om en global penetration på 32 procent.
Det er interessant, at mobilt bredbånds-penetrationen i Europa er verdens højeste med 64 procent, mens eksempelvis Afrika ligger på 19 procent ifølge rapporten.
Det er generelt i udviklingslandene, at både teleoperatører og indholdsleverandører har udsigt til den største vækst i de kommende år.
Det er ikke mindst mobile bredbåndsløsninger via smartphones, der ventes meget af - og det er en af grundene til, at it-kendisser som Mark Zuckerberg fra Facebook og Eric Schmidt fra Google ofte taler om udfordringerne og mulighederne på de nye markeder.
Læs også: