Efter massiv kritik stopper Google med at scanne omkring 30 millioner Gmail-konti for indhold med henblik på at kunne vise målrettede annoncer til konti-ejerne.
Beslutningen gælder de 30 millioner konti, der hører under Google Apps for Education, der anvendes af studerende - lige fra små klasser og til universiteter.
"Vi stopper permanent med al annonce-rettet scanning i Gmail til Apps for Education. Det betyder, at Google ikke vil indsamle eller anvende data herfra til annonce-formål," lyder det fra Google.
Google er længe blevet kritiseret for at scanne de mange millioner Gmail-konti, som selskabet gratis leverer til millioner af brugere, for budskaber, gentagne ord, interesse-områder og lignende, som Google så anvender til at vise målrettede annoncer for brugeren.
Blandt kritikkerne har blandt andet været Microsoft, der selv stoppede med at crawle brugernes webmail-konti for flere år siden.
Du kan læse om grunden til Microsofts beslutning her: Microsoft: Slut med at crawle din Hotmail.
Til gengæld er Microsoft blevet beskyldt for at følge med i de beskeder, der bliver udvekslet via Skype: Mistanke: Microsoft kigger med i dine Skype-beskeder.
'Løbende udvikling'
Google står i dag over for mindst ét søgsmål på grund af scanningen.
Selskabet afviser dog, at det har noget at gøre med beslutningen om at stoppe scanningerne af de 30 millioner brugeres mail-konti.
"De varslede ændringer er led i den fortsatte udvikling af vores arbejde med at sikre de bedste oplevelser for vores brugere," lyder det fra Google.
Selskabet fjerner i samme ombæring muligheden for, at administratorer kan tillade, at annoncer bliver vist til alle de konti, som administratoren håndterer.
Google vil fortsat scanne beskeder i forbruger-versionen af Gmail og på baggrund af scanningerne udvælge annoncer, som Google vurderer vil interessere den pågældende bruger.
Der findes omkring 425 millioner Gmail-konti i alt.