Hvis man ikke tager digitaliseringen seriøst, risikerer virksomheden at måtte knække nøglekortet midt over inden for de næste 10 år.
Alt for få virksomhedsledere har nemlig indset, hvor central digitaliseringen er for deres virksomhed - og det skyldes først og fremmest, at det var den ikke for bare få år siden.
Sådan lyder budskabet fra Forresters CIO-rådgiver Nigel Fenwick i et blogindlæg.
"Men nu er dine kunder, dine produkter, din virksomhedsdrift og dine konkurrenter grundlæggende digitale."
Så slemt står det til
Ifølge en Forrester-undersøgelse blandt 1.254 virksomhedsledere i virksomheder med flere end 250 ansatte er arbejdet med at udnytte digitaliseringen slet ikke prioriteret højt nok.
74 procent af virksomhedslederne svarer ganske vist, at de har en digital strategi i virksomheden, men kun 15 procent mener, at man i virksomheden har de kompetencer, der skal til for at forfølge strategien.
Det er også interessant, at kun 21 procent erklærer sig enige i, at man har de nødvendige teknologier for at kunne udføre strategien i praksis.
Se bare hvor digitale vi er
Endnu værre ser det ud med arbejdsprocesserne - for kun 14 procent er enige i, at man har de nødvendige processer i forhold til strategien.
"I de sidste par år har virksomhederne sømmet 'digital' oven på deres eksisterende forretninger, ligesom teenagere maler fartstriber på deres biler," skriver Nigel Fenwick.
"Se, vi er digitale - det er den besked, CEO'er sender til investorerne. Men strategien med stykke for stykke at banke digitale kanaler eller metoder oven på virksomheden er ikke længere nok."
"I stedet skal du tænke din virksomhed som en del af et dynamisk økosystem af værdier, der kobler digitale ressourcer i og udenfor virksomheden sammen for at kunne skabe værdi for kunderne," fortsætter CIO-rådgiveren fra Forrester.
Og det er netop her, at CIO'en kan træde ind på scenen som den mand eller kvinde, der kan se mulighederne med digitaliseringen og udnytte teknologierne på en innovativ måde.
For, som Nigel Fenwick skriver i sit indlæg, skal du "fuldt ud udnytte digitale teknologier til både at levere suveræne kundeoplevelser og til at drive den agilitet og effektivisering af driften, du har brug for for at kunne forblive konkurrencedygtig."
Computerworld har på det seneste bragt en serie artikler, der handler om netop det at udnytte digitaliseringen - og hvilken rolle CIO'en spiller i den sammenhæng.
Læs nogle af dem her:
Sådan har dansk CIO toptunet it-afdelingen
Dansk top-CIO: Derfor er åbne API'er så vigtige
Hemmeligheden bag digital succes: Her er de seks vigtigste ting