Søgemaskinen Google har lanceret en ny tjeneste i USA, Google Local, som skal hjælpe folk med at finde virksomheder i lokalområdet ? og give annoncørerne en chance for at finde kunderne der, hvor de bor. Det skriver Cnet.
Tjenesten skal blandt andet omfatte geografiske kort, som kan printes ud. Samme fremgangsmåde som vi herhjemme kender fra Krak.dk.
Googles satsning sker på et tidspunkt, hvor analytikere kalder geografisk målrettet annoncering, ikke mindst i forbindelse med boligannoncer, for et stort vækstmarked, som vurderes til en værdi på op mod 70 milliarder kroner alene i USA, skriver Cnet.
Google er ikke alene i satsningen på lokale søgninger. Også Yahoo, MSN og Ask Jeeves har sat lignende tiltag i søen.
Yahoo har netop udvidet sin geografiske kort-service, så den gør det lettere at finde lokale restauranter, butikker, bus-ruter og sågar kontant-automater i lokale by-områder ved at tegne dem ind på de kort, som internet-brugeren ser.
Indtil videre er Google ikke begyndt at sælge annoncer skræddersyet til mindre geografiske områder, men det er allerede muligt at vælge regioner, når man køber annoncer på hoved-websiden, skriver Cnet.