1.100 CIO'er fra 16 forskellige lande har i en ny rapport fra Capgemini svaret på, hvordan det står til med mængden af applikationer i deres virksomheder.
Og det ser kort fortalt ikke for godt ud.
14 procent svarer, at der er langt flere applikationer, end forretningen har behov for - i 2011 var det 11 procent, der havde det svar.
34 procent vælger at svare, at der er flere applikationer, end forretningen har behov for - det var kun 23 procent i 2011.
Og kun 37 procent mener, at der lige præcis er et passende antal applikationer - et fald fra 52 procent i 2011.
Du kan læse mere om undersøgelsen her. I rapporten er der også en række anbefalinger til, hvordan man så kommer det voksende antal applikationer til livs.
"Applikations-landskabet skal altid være i bevægelse og reflektere de aktuelle behov og mål i organisation, mens de hele tiden udvikler sig," skriver Capgemini.
Fem konkrete anbefalinger
Rådgivningsfirmaet anbefaler, at man løbende laver analyser af applikations-situationen, og at man opbygger en gensidig forståelse med forretningen på området, så alle forstår, at et fokus på rationalisering vil føre til et sundere og mere afstemt applikations-landskab.
Konkret fremhæves fem indsatsområder:
1) Industrialisering og standardisering
Man bør ifølge Capgemini tage et samlet kig på applikationerne og på, hvordan man eksempelvis kan industrialisere og standardisere på området.
Det indebærer blandt andet, at man forbedrer dokumentation, genudvikler software, udrydder overlappende applikationer og forældre applikationer, og at man dropper tilpasningerne og i det hele taget forbedrer udviklingen og håndteringen af applikationer i virksomheden.
2) Overvej mere drastiske rationaliserings-scenarier
Hvis det første indsatsområde ikke er tilstrækkeligt, kan man overveje at gå mere drastisk til værks, eksempelvis ved simpelthen at lukke ned for gamle ERP-applikationer, som man har en formodning om, at ingen længere anvender.
Det er også oplagt at tvinge en udskiftning igennem, så man skifter legacy-applikationer ud med moderne, standardiserede SaaS-applikationer.
Tre andre anbefalinger
3) Udnyt den næste generation af løsninger
Behovet for at modernisere og udskifte applikationer drives blandt andet af trends som social, mobility, big data, skriver Capgemini, der mener, at netop denne generation af løsninger kan skabe fornyet liv på applikations-fronten.
Ikke mindst cloud-løsningerne er interessante i denne sammenhæng.
"Hvis man gør det på den rigtige måde, vil applikations-porteføljen være et overbevisende mix af nye løsninger med høj værdi og kritiske ændringer af det underliggende fundament."
4) Innovationen skal ind i applikationernes livscyklus
Capgemini anbefaler i rapporten, at man ikke kun fokuserer på, at holde applikationerne kørende, men også husker at tænke innovationen ind undervejs.
Eksempelvis kan man afholde workshops, hvor man taler om aktuelle trends og behov og muligheder for forbedringer i softwaren.
5) Systematisk brug af fakta og målinger
Den sidste anbefaling fra rådgivningsfirmaet går på, at man i højere grad bruger konkrete tal og målinger, så man kan opnå en fælles forståelse i virksomheden for, hvorfor og hvordan der skal rationaliseres.
Man skal grundlæggende have skabt et overblik over, hvilke applikationer man har, og hvordan de bruges, og så skal der skabes en direkte sammenhæng imellem applikationer og forretningsprocesser, lyder det blandt andet.
Læs også: