Luftfart og it er i dag bundet så tæt sammen, at passagersikkerheden og aflysning af en afgang kan hænges op på stabiliteten af et trådløst netværk.
Læs også: Sådan bliver du indfanget i lufthavnens enorme it-spind
Det er flyselskabet Norwegians nye gigantfly et helt konkret eksempel på.
De enorme Boeing 787 Dreamliner-fly, der er sat ind på de lange ture mellem eksempelvis Europa og Asien, har nemlig fået deres helt eget trådløse netværk i Københavns lufthavn, som maskinerne kobler sig på, når de er på jorden.
"Når et fly logger på Norwegians trådløse netværk, sender serveren, via en sikker VPN-forbindelse, automatisk en anmodning til Norwegians server i Oslo."
De trådløse net er således integrerede som en del af den serviceaftale, som flyselskabet har indgået med lufthavnen.
Flydata sendes til USA
Når et fly kobler på netværket i København, kan det indrapportere sine data direkte til Boeings fabrik i Seattle i USA, hvorfra man så kan bedømme, om der skal foretages eftersyn eller anden service på maskinerne.
"Det unikke i denne sammenhæng er, at Norwegian selv skal kunne administrere adgangen til netværket fra deres hovedkontor i Oslo. Det har krævet nogle justeringer på det eksisterende trådløse netværk, som Norwegian allerede abonnerer på her i lufthavnen," fortæller Jan Zacho, sektorchef it-infrastruktur i Københavns lufthavn, om aftalen.
Sikker forbindelse
Kontakten mellem maskine og it-system kræver naturligvis en høj grad af sikkerhed, så der ikke opstår uregelmæssigheder i kommunikationen.
Det sikrer man blandt andet via Remote Authentication Dial-In User Service (RADIUS), der er en protokol og software til fjernadgang for servere, der kommunikerer med hinanden gennem et digitalt fingeraftryk til forbindelsen.
Når et fly logger på Norwegians trådløse netværk, sender serveren, via en VPN-forbindelse, automatisk en anmodning til Norwegians server i Oslo, som i løbet af 30 sekunder godkender eller afviser anmodningen.
På denne måde forsøger firmaet at sikre sig mod misforståelser.
Ligeledes har Norwegian krævet gode antenneforhold, så der ikke opstår problemer i kontakten mellem fly og net. Det har medført opsætning af nye mobilantenner i lufthavnen.
Netværket, der er bygget af NetDesign, har været i drift siden slutningen af 2013, og it-delen af en flyvetur til fjerne kontinenter og eksotiske himmelstrøg kommer til at fylde mere og mere i fremtiden.
"Ved at være en attraktiv lufthavn, også på it-fronten, kan vi tiltrække flere store flyselskaber, som tilbyder ruter til det meste af verden, til glæde for passagerer i hele Skandinavien," siger Jan Zacho.
Ikke uden problemer
Norwegians indkøb har ellers været plaget af problemer i opstartsperioden i form af blandt andet tekniske fejl. Det skriver eksempelvis branche-sitet Check-in.dk.
Teknikken hos selskabets nye Dreamliner-fly fra Boeing har nemlig drillet flere gange, og det har været årsag til mange passagerklager.
Ligeledes har der været fysiske problemer; det værste måske i form af brændstof, der fossede ud af tankene på startbanen i den thailandske hovedstad Bangkok.
Se videoen her.
Ifølge NRK har Dreamliner-problemerne kostet Norwegian 100 millioner kroner alene i fjerde kvartal af 2013.
Læs også:
Sådan bliver du indfanget i lufthavnens enorme it-spind