Tonerne fra kasseapperaterne i den danske musikbranche er gået fra mol til dur.
I 2013 er omsætningen i de danske musikselskaber således steget med 5,2 procent, og det er uden tvivl streaming-tjenesterne, der har været lokomotivet under den nyfundne damp.
For efter halvandet årti, hvor musikbranchen har famlet sig frem efter en givtig forretningsmodel i diverse retslokaler og på amerikanske advokatkontorer, ser det ud til, at musikforretningsmændene endelig har fundet de vises sten i afviklingen af musik over nettet.
"Danske musikelskere tager i stigende grad de nye digitale muligheder til sig, og i kroner og øre omsatte IFPI's medlemmer for 21 millioner kroner mere i 2013, end de gjorde i 2012," skriver formand for musikselskabernes organisation IFPI, Henrik Daldorph, i indledningen til musikindustriens årsberetning.
Den stærke streaming
I alt kan pengemændene bag musikanterne bryste sig af at have en samlet omsætning på 429 millioner kroner, hvoraf den digitale andel i form af streamingtjenester som Deezer, Play, Spotify og Wimp har været årsagen til væksten.
For mens den digitale omsætning generelt er steget fra 221 millioner til 278 millioner kroner, er streaming alene vokset fra 105 millioner kroner i 2012 til 170 millioner kroner i år, mens cd-salget fortsætter med at stagnere.
"Det aktuelle digitale billede gør også op med musikselskabernes største smertensbarn i de seneste fem til otte år, nemlig at de digitale indtægter ikke har kunnet kompensere for faldet i indtægterne fra cd-salg. Nu ikke bare kompenserer de digitale indtægter for et faldende cdsalg, de skaber samlet vækst i markedet," lyder det i IFPI'd årsrapport.
Sådan fordeler salget sig
Det digitale salg stod i 2013 for 64,7 procent af den danske musikbranches samlede salg.
Det traditionelle cd-salg stod således for 33 procent, mens dvd- og LP-markedet tager sig af henholdsvis 0,9 procent og 1,3 procent af omsætningen.
Det digitale salg på godt to tredjedele er fordelt med 25,1 procent på digital download, mens streaming er blevet den største salgskanal med 39,6 procent af omsætningen.
Pirater bliver lovlydige
Ifølge en Megafon-måling udarbejdet for IFPI i 2013 har det vist sig, at 81 procent af danskere, der tidligere hentede musik ulovligt på nettet, nu er holdt op med pirateriet, efter de har fået adgang til streamingtjenesterne.
Derved ser det ud til, at musikindustrien med streaming som mainstreamfænomen endelig har fået solide ben at stå på, siden fildelingstjenesten Napster dukkede op i 2001 og forandrede musikdistribution én gang for alle.
Nu tyder det altså på, at industrien er blevet vendt på hovedet endnu engang.
Læs også:
Danskerne vilde med lovlig digital musik