I 2010 brød det danske spil Limbo gennem lydmuren.
Spillet var ikke blot populært blandt spillerne, der hentede det i mere end tre millioner eksemplarer.
Det var også populært hos spilanmelderne, der elskede spillets enkle, men dystre og stemningsfulde univers.
I disse dage sidder de ansatte i virksomheden bag succesen, Playdead, i det indre København og arbejder på efterfølgeren til Limbo.
Udenfor løber Pilestræde, der altid summer af dagligdags-liv fra butikker og cafeer. Men indenfor fordyber de ansatte sig i en helt anden og mere fjern verden. En eventyrverden, der endnu er hemmelig for alle os andre.
Ingen Limbo II
Det nye spil bliver ikke en Limbo II, men et helt nyt spil, der dog bygger på de samme principper, som gjorde Limbo til et hit.
Dino Patti, der er administrerende direktør for Playdead, stiftede i 2006 virksomheden sammen med Arnt Jensen, og de udvikler spil efter en særlig filosofi.
"Vi mener, at et spil skal være en oplevelse, og at det skal foregå i et følesestærkt univers, der drager spilleren. Man skal føle, at der bagved gemmer sig en kunster som Arnt Jensen, der har lagt og liv og sjæl i det. Derudover mener vi også, at et spil skal være innovativt," siger han.
For mange skamløse kopier
Ifølge Dino Patti er alt for mange moderne spil i bedste fald kraftigt inspireret af andre spil, og i værst fald er der tale om skamløse kopier.
Og selvom Dino Patti ikke er meget for at røbe detaljer om det kommende spil, så tør han godt slå fast, at det ikke er fra Playdead, at vi ser den næste Flappy Birds-klon eller Angry Birds-kopi.
"Men selv et spil som Angry Birds er inspireret af tidligere spil. Og Arnt, der er firmaets kreative kraft, har et klart princip om, at vores spil skal være innovative. Er det set før, så gider han ikke bruge tid på det," siger Dino Patti.
Type-caster folk
Spillet Limbo bygger eksempelvis på en spil-ide, som tog form i den design-uddannede Arnt Jensen hoved helt tilbage i 2004.
I dag - 10 år senere - er der 26 ansatte i Playdead.
Men det kan være en udfordring, at finde folk, der matcher virksomhedens filosofi og høje ambitionsniveau.
"De folk vi ansætter, er i høj grad type-castet. Det er meget, meget unikke folk, som er svære for os at udskifte," siger Dino Patti.
Han har dog svært ved at sætte ord på, hvad det præcis kræver, hvis man ønsker at få et job hos Playdead.
Men ifølge Dino Patti handler det i bund og grund om, at folk skal være dygtig til deres ting samt passe ind i firmaet. Og hvis virksomheden skal ansætte en grafiker, så det er vigtigt at vedkommende har et særligt udtryk.
"Det er vigtigt, at det grafiske udtryk matcher vores stil. Selv om du er dygtig, så er det svært for os at bruge dig, hvis dit udtryk er for generelt og for generisk," siger han.
Skal have eventyr-stil
Limbo handler om en navneløs dreng, der jager gennem dystre skove og forfaldne byer for at finde sin forsvundne søster.
Den mystiske og gådefulde eventyrstemning, der gennemsyrer
Playdeads spil betyder også, at hvis virksomheden eksempelvis skal ansætte en animator, så skal vedkommende have en helt speciel stil.
I trailerne for spillet Limbo får vi en smagsprøve på Playdeads spil-univers.
Da Playdead ansatte sin nuværende animator gik selskabet efter at ansætte en, der havde en stil, der ikke var alt for realistisk, men matchede den eventyragtige stemning, der hersker i virksomhedens spil-univers, fortæller Dino Patti.
Han forklarer, at Playdead derfor heller ikke nødvendigvis rekrutterer fra spilbranchen. Eksempelvis har animatorer fra tegnefilmsverdenen også interesse for virksomheden.
Denne basale evne skal du have
Men derudover lægger Playdead også vægt på, at de folk, som de ansætter har en god dømmekraft.
"De skal ganske enkelt have en fornemmelse for, hvad der er godt, og hvad der er skidt," siger han
Men hvordan kan man til en jobsamtale gennemskue om folk lever op til den slags uhåndgribelige krav?
Ifølge Dino Patti kræver det, at du også som arbejdsgiver kan genkende kvalitet og talent, når du ser det.
Han erkender dog, at det altid er svært at vurdere om folk passer ind i virksomheden på baggrund af blot et par jobsamtaler. Ofte kræver det, at du ser folk arbejde og følger deres samarbejde med kollegerne.
Derfor ser Dino Patti gerne, at jobkandidater har mulighed for at arbejde virksomheden i en prøveperiode, før de fastansættes.
"Den bedste måde at vurdere folk på er at arbejde sammen med dem. Hvis folk har mulighed for det, så hyrer vi dem ind i en prøveperiode for at finde ud af, hvordan de reagerer i et produktionsmiljø," siger han.
Overvejede at flytte til Silicon Valley
Det kan være svært at rekruttere de rette medarbejdere i København.
Derfor undersøgte Playdead tilbage i 2010 da Limbo kom ud, muligheden for at rykke virksomheden til San Francisco, hvor der er et større spilmiljø, bedre tilgang til kapital og ikke mindst et større udbud af højtkvalificeret arbejdskraft.
Men ifølge Dino Patti valgte Playdead at blive i København - blandt andet på grund af de amerikanske regler om arbejdstilladelser.
Reglerne kan gøre det besværligt at flytte en hel virksomhed med mange ansatte, og reglerne stiller desuden krav om, at virksomheden skal ansætte et vist antal amerikanske statsborgere.
Indtil videre bliver Playdead derfor i København, hvor virksomheden dog også har haft held med at tiltrække udenlandsk arbejdskraft, og blandt andet har et par canadiske medarbejdere.
Læs også:
App-producent: Sådan scorede vi kassen til vildt hardwareprojekt
Frygter du at få sparket? Gå efter disse it-job
Ny jobtitel vinder frem: Skal give omsætningen et spark fremad