Rådgivningsfirmaet McKinsey peger i en analyse på en række teknologier, der har stor betydning for, hvordan man som forbruger kan få skræddersyet sine produkter i fremtiden.
Her taler vi ikke om, at et produkt fremstilles i en fem-otte forskellige varianter med forskellige farver og mindre tilpasninger - her taler vi om en langt mere individuel tilpasning.
"Der er mere på vej. Nu er en individuel tilpasning inden for rækkevidde," skriver McKinsey.
Derfor er der en revolution på vej
Samtidig tilføjer rådgivningsfirmaet dog, at det er nemmere sagt
end gjort for virksomhederne at tilbyde den form for tilpasninger og at få økonomisk succes med det.
For det første skal man være skarp på, hvilken form for tilpasninger der giver værdi for kunderne, og som kan understøttes af gnidningsløse processer.
For det andet skal den øgede kompleksitet i fremstillingen kunne håndteres, uden at omkostningerne løber løbsk.
"Vi tror, at at tiden er kommet til den omfattende, profitable masse-tilpasning, hvilket skyldes, at nye og forbedrede teknologier kan hjælpe med at adressere de økonomiske barrierer og på den måde komme med en løsning på forbrugernes eksakte behov på en mere præcis måde."
McKinsey udpeger i analysen en række teknologier, der er med til at bane vej for de nye muligheder.
1) Sociale teknologier
"Sociale medier og crowdsourcing er på ingen måde noget nyt, men det baner vejen for bedre tilpasnings-muligheder og gør det muligt for virksomhederne at analysere den værdi, som forbrugere ser i eksisterende eller foreslåede komponenter i nuværende eller hypotetiske, ‘virtuelle' produkter."
McKinsey henviser til eksempelvis Starbucks, der lader brugerne designe deres egne drikke på siden frappuccino.com.
2) Interaktive online-løsninger til konfigurering
Her peger McKinsey på, at den slags løsninger tidligere har haft begrænsede muligheder, og at det alligevel krævede kontakt med en sælger, hvis forbrugeren ønskede mere avancerede tilpasninger.
"I dag har fremskridt inden for produkt-visualisering og den øgede hastighed og tilpasningsevne, som der er i konfigurerings-software, gjort produkt-tilpasningen engagerende og til det, mange forbrugere beskriver som en sjov oplevelse," skriver McKinsey.
Her nævnes eksempelvis Shoes of Prey, hvor man kan designe sine egne sko.
Disse teknologier har også enorm betydning
3) 3D-scanning og -modellering
"Formen på objekter fra den virkelige verden kan analyseres af 3D-scannere, der indsamler data, der så kan anvendes til at konstruere digitale 3D-modeller," forklarer rådgivningsfirmaet.
"Adskillige virksomheder har udviklet scanner-software, der indsamler præcise mål på kroppen, der så kan renderes til en personlig 3D-model online."
4) Softwaren kommer med anbefalinger
McKinsey skriver i analysen af de nye teknologier også, at ‘recommendation engines' er et interessant område.
"E-handels-software har i årevis været i stand til at anbefale produkt-valg baseret på tidligere valg. Nu bevæger anbefalings-motorerne sig videre til at kunne hjælpe kunder med at konfigurere produkter," lyder det med henvisning til eksempelvis createmychocolate.com, hvor man kan designe sin egen chokolade.
5) Smarte algoritmer til mere dynamiske priser
"Ordrer fra kunderne on-demand kan ofte udfordre virksomheder på grund af uforudsete udslag i efterspørgslen, der kan resultere i lange ventetider, hvilket så igen kan få kunderne til at droppe det."
"Nogle virksomheder håndterer on-demand-kapaciteten ved at bruge smarte algoritmer og bedre data-processering til at muliggøre dynamisk prissætning og på den måde reducere den tid, som kunden skal vente."
McKinsey peger også en en række teknologiske fremskridt, der i det hele taget gør det muligt for virksomhederne at understøtte en større fleksibiliet og valgfrihed hos kunderne.
Eksempelvis er systemerne til enterprise resource planning og supply-chain management under voldsom forandring, ligesom også produktionssystemerne bliver stadig mere fleksible.
Læs også: