Artikel top billede

Sådan tjener du penge på apps trods hård konkurrence

Det kræver ikke bare gode ideer og evner udi programmering for at begå sig på apps-markedet. Man skal også have en behård forretningsstrateg gemt i maven, afslører ny undersøgelse blandt flere end 7.000 app-udviklere.

Det kan godt være, at mobil-industrien buldrer afsted i disse år, og den globale apps-økonomi i 2013 havde en værdi af 372 milliarder kroner, men det er generelt ikke den enkelte lille app-udvikler, der hiver de store summer hjem.

I en rapport fra analysefirmaet VisionMobile, som du kan læse mere om her, får man et indblik i, hvordan de faktiske vilkår er for de omkring 7.000 udviklere, der har deltaget i en stor undersøgelse.

Selv om udgangspunktet er, at det er nemmere sagt end gjort at tjene gode penge på apps, er der også nogle interessante bud på, hvor og hvordan man kan optimere ens egne forretningsmuligheder som udvikler.

To forretningsmodeller

Der er grundlæggende to forretningsmodeller i dag lyder det fra VisionMobile i rapporten:

- Selve app'en er produktet, som man tjener penge på ved at lade den koste penge, via in-app purchases eller ved at udvikle den for en kunde.

- App'en er en kanal, der kan hjælpe til indtjening på andre fronter - eksempelvis ved at brande en virksomhed eller i form af e-handel.

I dag hentes hele 56 procent af omsætningen på app-markedet ved, at udvikleren programmerer en løsning for en kunde og får betaling den vej rundt. Det er således den mest markante forretningsmodel for udviklerne i dag.

Til sammenligning hentes 26 procent af pengene hjem på at vise reklamer i app'en ifølge rapporten fra VisionMobile, der også fremhæver, at flere og flere satser på at tjene penge ved at tilbyde indløb i selve app'en, og at også abonnements-baserede apps vinder frem.

På disse platforme er det særligt svært

Selv om det alt sammen lyder meget lovende, er der desværre en række faktorer, der betyder, at man man skal tænke sig rigtig godt om, inden man satser hus og hjem på at blive millionær på at udvikle apps.

"Andelen af udviklere, der skaber en bæredygtig indkomst på iOS (54 procent), er højere end på Android (38 procent). Til disse estimater har vi udelukket de udviklere, der ikke sigter efter at generere indkomst via mobil-apps - hvis tilstedeværelse er meget større hos Android," skriver VisionMobile.

Og analysefirmaet peger på, at der ikke bliver bedre vilkår, hvis man ønsker at satse på andet end iOS og Android.

"Billedet er ikke opmuntrende for den gennemsnitlige udvikler på de udfordrende platforme: På BlackBerry 10 er omkring 70 procent af de udviklere, der prioriterer platformen, under app-fattigdomsgrænsen," lyder det blandt andet.

Der henvises her til, at udviklerne tjener under 500 dollars per app per måned.

"Denne samme figur er for Windows Phone på 79 procent og endnu højere på Windows 8 (89 procent)," lyder det desuden.

"Indkomst-uligheden på disse platforme er så markant, at udviklerne anser det som værende for risikabelt at prioritere disse platforme frem for enten Android eller iOS."

Rapporten fra VisionMobile giver også et indblik, hvad udviklerne i det hele taget mener om platforme som Android, iOS, Windows Phone og HTML5 - læs mere om det her.

Læs også:

Her er app-udviklernes foretrukne platforme

Kæmpe overblik: Her er den store mobil-krig i 2014

Disse apps kan virksomheden (måske) ikke leve uden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere