Apps har været på både forbrugernes og udviklernes læber, siden Apple sparkede gang i markedet med App Store i marts 2008.
I dag er forbrugerne vilde med at hente apps til både Android, iOS og Windows Phone, og udbuddet vokser og vokser dag for dag.
Men selv om der downloades apps i den helt store stil, bliver det ikke nemmere at tjene penge for softwareudviklerne.
Gartner vurderer i en ny opgørelse, at blot 0,01 procent af de forbrugerrettede apps i 2018 vil blive betragtet som en økonomisk succes af udviklerne - også selv om antallet af downloads på markedet fortsætter op.
"Men vores analyser viser, at de fleste mobil-applikationer ikke genererer indtjening, og at mange mobil-apps ikke designede til at skabe omsætning, men i stedet til at skabe genkendelse af og opmærksomhed om brands og produkter eller simpelthen bare er til morskab," lyder det blandt andet fra Gartner.
Gartner vurderer, at 94,5 procent af de apps, der downloades i 2017, vil være gratis.
De apps, der koster penge, bliver ifølge Gartner for langt størstedelens vedkommende ikke downloadet ofte nok til, at det er noget, der skaber en god forretning.
"Dette vil kun blive værre i fremtiden, når der vil være endnu mere konkurrence, særligt på de succesfulde markeder."
Her tjener man flest penge
Forrester har tidligere vurderet, at det samlede marked for applikationer til smartphones og tablet-pc'er vil omsætte for 210 milliarder kroner i 2015.
Det store spørgsmål er så, hvilken platform det er nemmest at tjene penge på som app-udvikler?
Baseret på en række officielle udmeldinger fra Apple, Google og Microsoft samt tal fra telemarkedet har finansmediet Forbes regnet sig frem til, at udviklerne hos Apple i gennemsnit tjener 4.000 dollar per app, mens det hos Google er 1.125 dollar og Microsoft 625 dollar.
Tallene dækker dog over, at nogle få apps har en meget høj omsætning, mens rigtig mange apps har en mere beskeden omsætning.
Læs også:
Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store