Det kan være sin sag at forfatte en it-strategi, der beskriver, hvordan it kan understøtte forretningen.
Løsningen er bare ikke at skrive en udførlig rapport om, hvor man vil hen med it-løsningerne, lyder budskabet fra it-chef Christian Maarssø fra virksomheden Delta, der arbejder med højteknologisk produktudvikling.
"Jeg vil ikke have en 150 siders tekst-tung strategi, så jeg har forsøgt at lave en 15-18 illustrationer og nogle gode punchlines," siger han til Computerworld.
"Det er mit håb, at vi i det kommende år kan bruge de her illustrationer til at læne os op ad, når vi skal træffe strategiske beslutninger," fortæller han om sin nye it-strategi
Der er knap 300 medarbejdere i Delta fordelt på Danmark, Sverige og England, og der er 10 medarbejdere i it-afdelingen.
De er sammen med Christian Maarssø i gang med at tage den nye og mere simple it-strategi i brug. Den er lavet sammen med den eksterne rådgiver Lars Frahm, der er tidligere CIO i Coop Danmark.
It-chefen nævner et eksempel på, hvordan en enkel PowerPoint-side kan illustrere noget, der ellers er ganske kompliceret at forklare.
"Vi har noget, vi kalder Click IT. Vi ønsker at have nogle løsninger, som nemt kan klikke ud og ind af vores system. Det skal ikke være meget integreret, men i stedet mere løst koblet," siger han.
Se på billederne til højre, hvordan den del af Deltas it-strategi er illustreret - og læs mere om den praktiske forfølgelse af denne del af strategien i vores artikel om Deltas slankning af ERP-løsningen her.
Derfor er illustrationer en god idé
"Det er meget nemmere at kommunikere ud i forretningen og til dels også i vores egen afdeling, og det er langt mere dynamisk - for hvem har tid og lyst til at sidde og læse alle de her sider?" lyder det fra Christian Maarssø om fordelen ved illustrationer frem for tekst.
"Og så er der det med genkendelsens glæde: Hver gang, vi skal tale om noget, der har med it-strategi at gøre, kan ledelsen kigge på de samme tegninger."
"Når vi først én gang er blevet enige om, hvad de egentlig betyder, så er det meget nemmere at tage udgangspunkt i det og få en debat ud fra det."
Kun de overordnede linjer
Deltas it-chef forklarer, at den visuelle it-strategi holder sig til de overordnede linjer, mens man ikke finder en beskrivelse af de nærmere detaljer om, hvordan strategien skal realiseres.
"Tanken er, at vi slet ikke vil beskrive detaljerne i strategien. Vi vil holde os til de helt overordnede elementer og så diskutere ud fra det."
Men dermed ikke sagt, at strategien er mindre væsentlig end en tekstbaseret it-strategi, for målet er det samme, som det hele tiden har været.
"Strategien er lavet for at sikre, at vi kan støtte op om forretningen og om Deltas vision og mission," siger Christian Maarssø.
Læs også: