I en klumme hos CNBC fremlægger den administrerende direktør i BlackBerry, John Chen, nu sine planer for den canadiske smartphoneproducent, der i de senere år har haft mere end svært ved at fastholde tidligere tiders storhed på markedet.
John Chen skriver, at det har været let for konkurrenterne at hjælpe de negative historier om BlackBerry godt på vej.
"Men jeg er ikke fokuseret på, hvad BlackBerry plejede at være - jeg er fokuseret på, hvad BlackBerry vil være i dag og i fremtiden."
BlackBerry havde i 2013 en omsætning på lige godt 60 milliarder kroner og endte ud med et underskud på knap 3,5 milliarder kroner.
Selskabets markedsandele har været sendt helt til tælling, og i den seneste kvartalsopgørelse fra IDC var den helt nede på 1,7 procent.
Havde brug for at få ro på
John Chen tiltrådte som administrerende direktør i BlackBerry, da Thorsten Heins blev fyret i november. Samtidig meddelte BlackBerry, at de ellers annoncerede salgsplaner nu var aflyst.
Den nye direktør mener, at BlackBerry nu er tilbage i en økonomisk stærk position, hvor der er styr på teknologierne, og selskabet er klar til fremtiden.
"På mindre end to måneder har mit team og jeg udviklet en ny strategi for at stabilisere virksomheden, vende tilbage til vores kernekompetence, der er virksomhederne og sikkerheden, og maksimere effektiviteten," skriver John Chef hos CNBC.
"Det var vigtigt at foretage hurtige og omfattende ændringer for at sikre, at vores kunders investeringer i BlackBerrys infrastruktur og løsninger er sikrede," skriver han.
Men hvad er det så, han vil, John Chen, der er tidligere administrerende direktør i Sybase?
Her er BlackBerry-planen
John Chen vil fremover øge fokus på software og services.
"Med en global base af virksomhedskunder på flere end 80.000 har vi tre gange så mange kunder, end hvis man sammenligner med det sammenlagte antal kunder hos Good, AirWatch og MobileIron. Det gør BlackBerry til lederen inden for mobile device management."
Samtidig fremhæver han i klummen hos CNBC også, at BlackBerry har god succes med besked-tjenesten BBM, der også anvendes af brugere af iOS og Android, der har behov for at kunne sende beskeder på en mere sikker måde.
Endelig har BlackBerry indgået et partnerskab med Foxconn, der skal fremstille selskabets nye smartphones, så de kan komme hurtigere ud på markedet.
"Med en partner, der er dedikeret til vores hardware, kan BlackBerry fokusere på det, vi gør bedst - ikonisk design, sikkerhed i verdensklasse, softwareudvikling og enterprise-mobility management," skriver John Chen.
Nemmere sagt end gjort
Mens der er meget god fornuft i at vende tilbage til det klassiske kundesegment, virksomhederne, bliver BlackBerrys helt store udfordring, at stadig flere virksomheder har skiftet til iPhone og Android- og Windows Phone-smartphones.
Samtidig er selve softwaredelen, mobile device management, i dag præget af langt højere konkurrence, end det var tilfældet, da BlackBerry var på sit højeste.
Novo Nordisk er en de store danske virksomheder, der fortsat anvender BlackBerry. Der er i dag omkring 4.000 BlackBerry-telefoner i Novo Nordisk og cirka dobbelt så mange iPhones.
"Der er en hardcore gruppe af folk, der bruger BlackBerry og ikke ønsker at skifte til iPhone, og så hopper mange af de nye på en iPhone. Markedsandelen for BlackBerry vil være faldende, men der er også mange, der siger, at de er glade for den," har CIO Lars Fruergaard Jørgensen fortalt til Computerworld.
"Jeg er selv en glad BlackBerry-bruger. Jeg har en ny Q10-telefon med keyboard, og de seneste otte år har jeg haft en BlackBerry. Det er et super arbejdsredskab for mig. Jeg har ikke behov for en hel masse forskellige apps - jeg har brug for en arbejdsmaskine, der kan tåle nogle tæsk," har Lars Fruergaard Jørgensen udtalt.
Læs også:
BlackBerry fyrer topchefen og afblæser salgsplaner
Derfor satser Novo Nordisk fortsat på 4.000 BlackBerry-smartphones