Enhver virksomhed, der er knyttet til internettet, bør også analysere på de data, som nettet giver mulighed for at indsamle om de besøgende.
Analyserne kan give dig værdifuld information om, hvordan dine kunder eller fremtidige leads gebærder sig på dit digitale univers.
Du bør analysere ud fra to vinkler:
For at finde ud af, hvad du skal gøre - men lige så vigtigt: Hvad du ikke skal gøre.
Vi har spurgt Jacob Kildebogaard, fra online marketingbureauet Webjuice.dk om, hvad man skal gøre for at komme i gang.
Og han kommer med fem gode råd.
For det første skal du bare springe ud i det.
1. Start simpelt
Der er enormt mange tal og rapporter i webanalyse-værktøjerne, og man kan meget let bruge enormt meget tid uden at få noget ud af det. Du skal derfor starte simpelt, men til gengæld få værdi ud af de få tal, du kigger på.
Når du går i gang, skal du undgå at drukne i datamængderne.
2. Få godt overblik med et dashboard
En måde at gøre det simpelt på er ved at bygge et brugbart dashboard, der viser dig de vigtigste data. Driver du eksempelvis en webshop, tilbyder Google Analytics et udmærket værktøj.
Værktøjet er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at du får en visuel tilgang til de mange data.
3. Mål dit salg og de ting der giver dig værdi
Hvis du måler det, du helst vil have brugerne gør på dit site, bliver det meget lettere at analysere.
Har du eksempelvis en webshop, skal du spore salget. Vil du have leads, skal du spore, hvilke besøg der ender som et lead.
På den måde kan du se, præcis hvilke trafikkilder der er noget værd, og hvilke der ikke er. Du kan både bruge disse data i dit strategiske arbejde, til at prioritere din arbejds-indsats og til at optimere din online marketing.
Mellem 15 og 20 procent af danske webshops måler faktisk ikke deres salg i Analytics, så det skal ikke tages for givet, fortæller Jacob Kildebogaard.
Så handler det om at dykke ned i datamængderne og finde den gode webtrafik.
4. Spor din trafik
Rigtig mange sender nyhedsbreve ud, men kender ikke værdien af dem. I nyhedsbrevssystemet kan man se klik-rater, men ikke hvor meget omsætning det har givet. Spor trafikken korrekt, så kan du se præcis, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
På denne blog kan du finde en simpel fremgangsmetode.
Sørg for at have en analytisk tilgang til de informationer, du samler. "Hvad" er kodeordet.
5. Hvad kan jeg forbedre
Når du kigger på data, så tænk hver gang: "Hvad skal jeg gøre for at forbedre resultaterne ud fra disse data?"
Det er fuldstændig lige meget at kigge på en masse data, hvis du aldrig bruger dem aktivt til at forbedre sitet med.
En handlingsorienteret tilgang kan eksempelvis være "Jeg finder to startsider, hvor en høj andel af brugerne forlader sitet med det samme igen. Jeg kigger på disse to landingssider og finder minimum et punkt per side, som jeg forbedrer".
Med denne tilgang får du enorm værdi ud af dine Analytics data, fortæller han.
Læs også: