Artikel top billede

Fem tips: Sådan kommer du i gang med webanalyse

Se hvordan du får enorm værdi ud af dine Google Analytics-data. Her er fem tips, der suger kunderne ind i webbutikken.

Enhver virksomhed, der er knyttet til internettet, bør også analysere på de data, som nettet giver mulighed for at indsamle om de besøgende.

Analyserne kan give dig værdifuld information om, hvordan dine kunder eller fremtidige leads gebærder sig på dit digitale univers.

Du bør analysere ud fra to vinkler:

For at finde ud af, hvad du skal gøre - men lige så vigtigt: Hvad du ikke skal gøre.

Vi har spurgt Jacob Kildebogaard, fra online marketingbureauet Webjuice.dk om, hvad man skal gøre for at komme i gang.

Og han kommer med fem gode råd.

For det første skal du bare springe ud i det.

1. Start simpelt

Der er enormt mange tal og rapporter i webanalyse-værktøjerne, og man kan meget let bruge enormt meget tid uden at få noget ud af det. Du skal derfor starte simpelt, men til gengæld få værdi ud af de få tal, du kigger på.

Når du går i gang, skal du undgå at drukne i datamængderne.

2. Få godt overblik med et dashboard

En måde at gøre det simpelt på er ved at bygge et brugbart dashboard, der viser dig de vigtigste data. Driver du eksempelvis en webshop, tilbyder Google Analytics et udmærket værktøj.

Værktøjet er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at du får en visuel tilgang til de mange data.

3. Mål dit salg og de ting der giver dig værdi

Hvis du måler det, du helst vil have brugerne gør på dit site, bliver det meget lettere at analysere.

Har du eksempelvis en webshop, skal du spore salget. Vil du have leads, skal du spore, hvilke besøg der ender som et lead.

På den måde kan du se, præcis hvilke trafikkilder der er noget værd, og hvilke der ikke er. Du kan både bruge disse data i dit strategiske arbejde, til at prioritere din arbejds-indsats og til at optimere din online marketing.

Mellem 15 og 20 procent af danske webshops måler faktisk ikke deres salg i Analytics, så det skal ikke tages for givet, fortæller Jacob Kildebogaard.

Så handler det om at dykke ned i datamængderne og finde den gode webtrafik.

4. Spor din trafik

Rigtig mange sender nyhedsbreve ud, men kender ikke værdien af dem. I nyhedsbrevssystemet kan man se klik-rater, men ikke hvor meget omsætning det har givet. Spor trafikken korrekt, så kan du se præcis, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

På denne blog kan du finde en simpel fremgangsmetode.

Sørg for at have en analytisk tilgang til de informationer, du samler. "Hvad" er kodeordet.

5. Hvad kan jeg forbedre

Når du kigger på data, så tænk hver gang: "Hvad skal jeg gøre for at forbedre resultaterne ud fra disse data?"

Det er fuldstændig lige meget at kigge på en masse data, hvis du aldrig bruger dem aktivt til at forbedre sitet med.

En handlingsorienteret tilgang kan eksempelvis være "Jeg finder to startsider, hvor en høj andel af brugerne forlader sitet med det samme igen. Jeg kigger på disse to landingssider og finder minimum et punkt per side, som jeg forbedrer".

Med denne tilgang får du enorm værdi ud af dine Analytics data, fortæller han.

Læs også:

Sådan optimerer du forretningen med webanalyser

Fremtidens vindere har en sjette sans




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere