Mange kommunalpolitikere har med fugtige øjne og stolthed i stemmen uddelt Apples tablet til skolebørn i masser af kommuner.
Men der har ikke været en faglig begrundelse, hvis man skal tage indholdet i Pisa-undersøgelsen fra 2012 til efterretning.
Undersøgelsen måler på, hvor dygtige skoleeleverne er til de forskellige fag.
Bruger dit barn en iPad i skolen, er der en stor risiko for, at karaktererne er lavere end blandt den gruppe elever, der ikke anvender den elektroniske platform i forbindelse med skolearbejdet.
Undersøgelsesresultatet, der er den første af sin art, overrasker forskerne.
"Min pointe har været, at teknologien ikke alene gør nogen forskel i undervisningen. Men det gør den jo så - til det værre," siger Jeppe Bundsgaard, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, til DR.
"Vi savner den overordnede tænkning, der handler om, hvordan vi får brugt it til noget, der gavner eleverne i deres læringsproces"
Der har da også tidligere været kritik omkring it-projekter på landets skoler.
"Der er alt for mange eksempler på it-projekter, der har haft fuldstændigt uklare og diffuse mål i forhold til elevernes læring," har Jørgen Søndergaard, formand for Skolerådet, tidligere udtalt.
Ifølge ham har både kommuner og staten en tendens til, at it-virkemidlerne kommer til at overskygge det egentlige formål, som er at gavne skoleelevernes læringsproces.
"Vi savner den overordnede tænkning, der handler om, hvordan vi får brugt it til noget, der gavner eleverne i deres læringsproces."
Forældrene presser på
Jeppe Bundsgaard er dog ikke villig til at skyde hele skylden på ny teknologi.
"Man kan ikke sige, at lærerne skal undervise med teknologier. De skal først og fremmest undervise godt og så inddrage teknologier. Det har mange steder lidt været målet, at de bare skulle bruge teknologien," fortsætter han til dr.dk.
Han understreger den pointe med at sige, at uddelingen af iPads har været prestigeprojekter i kommunerne.
Presset på politikerne kommer fra forældrene.
"Én af de skyldige er måske offentlighedens fokus på, at det er vigtigt, at der kommer it og teknologi ind i skolerne. Så siger man fra politisk side, at vi gør noget for skolerne, og så investerer man i iPads og forventer, at det kan løse de problemer, der er, siger Jeppe Bundsgaard
Men der kan også være tale om startvanskeligheder, hvor tabletterne ikke helt har fundet det rigtige niveau og læringspotentiale i klasserne.
Det kan man dog først aflæse i den næste Pisa-undersøgelse.
Læs også:
Forsøg i Østjylland: Elever får forbud mod pc - må kun bruge iPad