Hos Forbrugerrådet Tænk kender man desværre godt til eksemplerne, hvor en kunde tror, at vedkommende har købt en spritny pc, men det viser sig, at den har været brugt.
"Det er ikke i orden. Og må ikke ske," slår juridisk konsulent Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk fast over for Computerworld.
Han understreger, at pc'er, der er afleveret tilbage af kunder efter brug af deres reklamationsret, selv om pc'en efterfølgende er blevet repareret, ikke må sælges som ny.
Hvis en kunde anvender en fortrydelsesret, er det en konkret vurdering, men alt efter årsagen til tilbageleveringen vil butikken heller ikke her kunne sælge pc'en som ny, vurderer den juridiske konsulent.
"Butikkerne må gerne sælge tidligere anvendte pc'er som brugte, hvor forbrugerne så kan vurdere, om de vil løbe en risiko ved det, og om prisen i øvrigt er rimelig i forhold til den tidligere brug. Men sådanne tilbageleverede pc'er må ikke sælges, som var de nye," udtaler han.
Data på "nye" pcer
Han understreger samtidig, at uanset hvilke aftaler butikker måtte have med de underliggende forhandlere eller pc-producenter, så trumfer de aftaler på ingen måde de regler, der skal følges i forhold til forbrugernes rettigheder.
At folk har fået adgang til andre folks data, er også helt uholdbart - uanset om det er på pc'er solgt som brugte eller nye.
"Det er sælgerens ansvar, at der ikke ligger andre forbrugeres data på de maskiner, som sælges fra butikken, hvad enten den er ny eller brugt," siger Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk.
Faktisk har Forbrugerrådet Tænk selv lavet en lille guide til, hvordan man sletter sin harddisk.
Guiden kan du læse i sin fulde længde her.