Der er ikke noget nyt i, at man kan gemme digitalt indhold på nettet. Den slags tjenester har eksisteret i årevis efterhånden - med Dropbox som det måske mest kendte eksempel.
Men i de seneste par år har ikke bare antallet af tjenester grebet om sig - det er faktisk ganske imponerende så meget plads, man kan få helt gratis, og hvor meget tjenesternes brugervenlighed og funktionalitet er forbedret.
At konkurrencen mellem tjenesterne er intensiveret, kom til udtryk i en af vores artikler fra sidste uge: Dropbox håner Microsoft og Google: Derfor er vi bedst.
Stifteren af Dropbox, Drew Houston, forklarede, hvorfor han mener, at Dropbox stadig har et teknologisk forspring foran konkurrenter som Microsofts SkyDrive og Google Drive.
"Du kan ikke accelerere processen, og vi har haft et ret godt forspring i forhold til de andre. Nu kan vi takket være vores erfaringer lede efter problemer og løse dem, før folk overhovedet indser, at de er der," lød det fra Drew Houston, der grundlagde Dropbox i 2008.
Mange forskellige holdninger
Flere Computerworld-læsere beskriver i debatten under artiklen, hvorfor de har valgt at benytte eksempelvis Dropbox, Google Drive eller SkyDrive.
"Der er for mig simpelthen ingen ide i at bruge Dropbox, hvorfor jeg også slettede programmet fra alle mine platforme for nogle måneder siden. Produktet fejler ikke noget, men det tilbyder intet, som Google ikke også tilbyder," lyder et eksempel.
"Jeg bruger Dropbox på mit arbejde og Skydrive privat, og de har begge fordele og ulemper. Jeg synes dog, Dropbox har flest ulemper," skriver en anden læser.
Hos en tredje bruger af cloud-storage lyder erfaringen:
"Jeg brugte først Dropbox, Google Drive og Skydrive. Af de tjenester er Dropbox bare den bedste, men desværre synes jeg også, den er meget dyr, hvilket er den største ulempe."
"Google Drive havde en masse bugs, så man ikke kunne slette sine filer. Det var frygtelig frustrerende, og efter et års brug gik jeg over til Skydrive. Det virker ganske udmærket, men det har stort set ingen funktioner."
Sådan er tjenesterne forskellige
Mens det selvfølgelig langt hen ad vejen er et spørgsmål om smag og temperament, hvilken tjeneste man bryder sig bedst om, er der dog klare forskelle imellem dem også.
Eksempelvis kobler både Google Drive og Microsoft SkyDrive sig op til et større univers af tjenester fra de to selskaber, mens Dropbox i højere grad er en stand-alone-løsning.
Både Google og Microsoft tilbyder eksempel mail, kalender og en online kontorpakke sammen med deres online storage.
Samtidig er der lidt forskel i, hvor mange gigabyte man som udgangspunkt får gratis på de forskellige tjenester.
Hos Dropbox får man to gigabyte gratis, når man opretter sig. Hos Google får man hele 15 gigabyte lagerplads gratis, mens SkyDrive i øjeblikket tilbyder syv gigabyte gratis.
Hos alle tjenesterne kan man naturligvis købe sig til ekstra plads, og alle tre tjenester gør det muligt enten at køre med en lokal mappe på computeren eller udelukkende at benytte browser-grænsefladen.
Her er alternativerne
Men nu er det langt fra kun disse tre tjenester, der er interessante, hvis man er klar til at rykke harddisken ud på nettet.
En oplagt fjerde tjeneste er Apples iCloud.
iCloud fungerer på en lidt anden måde end de tre andre, idet den ikke indeholder et decideret online-drev, men i stedet er integreret i de forskellige applikationer, der så kan gemme filer automatisk på nettet og synkronisere indhold mellem eksempelvis iPad og Mac den vej rundt.
Det er smart i nogle situationer (eksempelvis når du benytter kalenderen), men ret usmart, hvis du eksempelvis skifter frem og tilbage imellem en Mac i hjemmet og en Windows-maskine på jobbet.
Her kan du læse mere om, hvordan iCloud fungerer.
Foruden SkyDrive, Dropbox, Google Drive og iCloud er der et væld af andre tjenester, hvor Box, Mozy og Sugarsync nok er de mest kendte.
Hvilken tjeneste bruger du - og hvorfor?
Vi vil rigtig gerne vide, hvilke tjeneste du benytter til cloud-storage - og hvorfor du har valgt netop denne tjeneste.
Afgiv gerne din stemme i boksen til højre og uddyb med kommentarer i debatten.