ComputerViews: I enhver ambitiøs it-chefs hoved rumler ideen om forbedringer hele tiden:
Hvordan kan jeg forbedre effektiviteten? Hvordan kan jeg forbedre min ROI? Hvordan kan jeg forbedre arbejdsgangene?
Og nu er der hjælp at hente.
Ifølge en ny undersøgelse er der nemlig i udpræget grad gevinster at hente, hvis man som it-chef lægger sit fokus på især to områder.
- Automatisering ved hjælp af it.
- Nedbringelse af kompleksiteten.
Har sammenlignet benchmarks
Undersøgelsen er udarbejdet af analysehuset Hackett Group og bygger på benchmark-analyser fra mere end 100 firmaer med mere end 1.000 ansatte verden over, som er indsamlet over flere år.
Ifølge målingerne har dobbelt så mange af de virksomheder, der har fokuseret på netop de to punkter, forbedret effektiviteten og nået deres ROI-mål i forhold til de virksomheder, der har prioriteret andre punkter.
Desuden har de virksomheder, der har fokuseret på automatisering og lav kompleksitet, nedbragt deres omkostninger med 15 procent, hedder det.
Automatisering
Ifølge analysehuset er automatisering nøglen til at forbedre produktivitet og høste de helt store gevinster for virksomheden.
Det gælder, uanset hvor de finder sted i organisationen, hvor det altså ifølge de sammenlignede benchmarks kan svare sig at automatisere systemer i såvel supply chain og demand chain som i ordre-afdelingen, datacenteret og alle andre steder.
Med andre ord: Er it-afdelingen i stand til at levere løsninger, der kan matche forretnings-enhedernes efterspørgsel efter automatiseringer og selv-betjening, vil virksomheden kunne høste målbare gevinster på effektivitet, produktivitet og omkostninger.
It-afdelingens mål: At gøre sig selv arbejdsløs
Frigør it-ressourcer
Det gælder også internt, hvor de indsamlede benchmark-tal viser, at der er store fordele i at automatisere så mange af de interne it-processer som muligt.
It-afdelingen skal med andre ord stræbe efter at gøre sig selv arbejdsløs og indføre så mange interne selvbetjeningsløsninger som muligt, hedder det.
Det vil nemlig kunne frigøre it-afdelingens ressourcer, så it-folkene for alvor kan begynde at fokusere på forretnings-fordele, arkitektur, integration og strategi - alle sammen ting, som bidrager direkte til forretningen.
Tidligere har tal vist, at mange danske CIO'er og it-chefer tænker for meget på effektiviseringer og nedbringelse af omkostninger og for lidt på selve forretningen.
Det kan du læse mere om her.
Her gælder det om at finde en balance med vægt på udvikling af nye it-systemer og nye it-services tæt på kunderne fremfor at satse ensidigt på at nedbringe de rå omkostninger i de eksisterende systemer.
Kompleksitet koster dyrt
Et andet område, der for alvor kan give udslag på omkostningerne og produktivitetsforbedring, er nedbringelse af kompleksiteten.
Målingerne viser klart, at reduktion af kompleksiteten øger produktiviteten og nedbringer omkostningerne ganske markant.
Sænkning af kompleksiteten kan eksempelvis opnås ved at reducere antallet af datacentre, antal sprog, antal software-typer og lignende i virksomheden.
Grunden er enkel: Jo mere kompleks it-setuppet er, jo sværere er det at forandre i samme takt, som forretningens behov ændres.
Og det gør forretningen langsommere, mindre effektiv og dyrere.
Hackett-undersøgelsen viser faktisk, at de bedste af de målte virksomheders teknologiske kompleksitet er 70 procent mindre end gennemsnittet.
Det skyldes, at de har hele 40 procent færre applikationer kørende per 1.000 slut-brugere, viser målingerne, hvilket blot understreger det gamle ordsprog 'Less is more.'
Du kan læse mere om udfordringerne ved høj kompleksitet her: Multisourcingens forbandelse: Her går det galt.
Sådan bør du gøre for at få det hele til at køre
For it-afdelingen og ledelsen må det være et vigtigt signal, at de bedste af de målte virksomheder har til fælles, at deres ledelser prioriterer integrationen af nye it-systemer meget højt helt fra begyndelsen af ethvert it-projekt.
Hvordan gør du så?
Hackett-undersøgelsen viser, at mange virksomheder forsøger at reducere behovet for tilretning og individuelle systemer ved at anvende et stort antal generelle apps og platforme.
En stor fælles platform
Men det er den forkerte vej at gå.
De bedste af de målte virksomheder fokuserer i stedet på at opbygge en stor, fælles platform, som så kan tilrettes, så den adresserer behovene i de forskellige forretnings-enheder.
Fordelen er, at man får langt færre applikationer, et langt renere it-miljø og langt bedre muligheder for at ændre og ombygge.
Hertil kommer, at de bedste af de målte virksomheder sørger for at formulere klare mål helt ud i de enkelte afdelinger og for de enkelte ansatte.
Læs også:
Danske it-chefer går for meget op i effektiviseringer - her bør du satse i stedet.
En ny generation af it-problemknusere er på vej