I løbet af de næste måneder får vi et væsentligt praj om, hvilken fremtid Apples iPad går i møde.
Kommer iPad'en til at sidde massivt på tablet-markedet på samme måde, som iPod'en sad på markedet for musikafspillere?
Eller bliver iPad'en mere som iPhonen, der ikke har overtaget i markedsandele, men dog alligevel er en usandsynligt god forretning for Apple - og tilmed det mest profitable produkt i USA?
I de første par år af iPad'ens levetid tydede det på, at Apple var ved at sætte sig som den altdominerende hersker af tablet-markedet. Men langsomt og sikkert har billedet ændret sig, og en ny undersøgelse fra analysebureauet IDC peger i retningen af, at udviklingen på smartphone-markedet er ved at gentage sig på tablet-fronten.
Apples markedsandel på tabletmarkedet er nu dykket ned under de 30 procent, og samtidig viser Applea seneste kvartalsregnskab, at salget af iPads er begyndt at flade ud.
Forbrugerne har måtte vente
En del af forklaringen er dog ifølge techmediet All Things D, at Apple har flyttet iPad-lanceringerne fra foråret til efteråret.
Vi befinder os derfor i den sidste del af de seneste iPad-modellers cyklus, og derfor har en del forbrugere fravalgt den gamle iPad-model til fordel for nyere modeller fra Acer, Asus, Lenovo og Samsung.
Den nye iPad Air, der udkom i fredags, samt iPad Mini med retina-skærm, som kommer om knap en måned, vil formodentligt betyde, at iPad'en igen begynder at vinde markedsandele. Men spørgsmålet er, om Apple får så stærke kort på hånden, at virksomheden kan genvinde sin førerposition på tabletmarkedet.
Umiddelbart kan det lyde, som om det er en kamp op ad bakke for Apple. Men denne skribent vil vove den påstand, at iPad'en står betydeligt stærkere rustet, end man måske lige umiddelbart skulle tro.
Fremtidens computer
Tablet-computeren ser i stadig højere grad ud til at blive fremtidens computer-standard. Noget som bliver understreget af, at de nye iPad's er udstyret med Apples nye A7-processor, der giver iPad'en omtrent ligeså mange hestekræfter som en Macbook Air fra 2010.
Derfor vil mange kunder sandsynligvis også have en forventning om, at deres tablets kan løse mange af de opgaver, som de før udførte på en pc.
Og det er netop her, Apple står ekstremt stærkt.
Er iPad-ejere mere tilfredse ejere af Android-tablets
I Apples App Store er der et enormt udvalg af apps, der er skræddersyet til netop iPad'en. Derimod er udvalget af tablet-apps slet ikke er lige så rigt på Android-siden, og fragmentering betyder sågar, at visse apps kun er tilgængelige på nogle Android-tablets og ikke på andre.
En udfordring for Android-tablets, som Apple gør sit yderste for lukrere på. Senest ved at gøre app-pakkerne iWork og iLife gratis for alle, der køber en ny iPad eller iPhone.
IWork indeholder tekstbehandlingsprogrammet Pages, regnearket Numbers og præsentationsprogrammet Keynote, mens iLife består af musikudviklings-appen Garageband, fotoredigeringssoftwaren iPhoto og filmredigeringsappen iMovie.
Er iPad-ejere mere tilfredse?
Samtidig elsker Apple selv at fremhæve en statistik, der viser, at selvom Android-tablets har et markant overtag i markedsandele, sidder iPad's stadigvæk på 82 procent af al internettrafik fra tablets.
Når Apple elsker den statistik, er det naturligvis, fordi den antyder, at Android-tablets bliver brugt mindre af deres ejere end iPad's gør, hvilket igen antyder, at de er knap så tilfredse med deres tablets som iPad-brugerne.
Hvis det er tilfældet, bliver det også til dels underbygget i anmeldelsernes dom over iPad'en, der konsekvent bliver fremhævet som den bedste tablet på markedet.
Det er tilfældet med den seneste iPad Air. Om den skrev skrev Wall Street Journals anmelder Walt Mossberg for nylig:
"Hvis du har råd til den, er den nye iPad Air den tablet, som jeg vil anbefale, hands down."
Men lad os hæfte os ved bemærkningen: "hvis du har råd". For selvom de fleste anmeldere er enige om, at iPad'en er den bedste tablet på markedet i øjeblikket, så bliver det stadigt mere usikkert, om det er også er den bedste tablet til prisen.
For Android-markedet er et broget markedet, hvor vi i den ene ende af spektret finder billige discount-tablets, som i bedste fald går an som Angry Birds-spillemaskine for de alleryngste børn. Mens vi i den anden ende af markedet finder tablets som Googles Nexus 7 og Nexus 10, der ikke kun udfordrer iPad'en på pris, men i stigende grad også på "specs" og kvalitet.
Er iPad'en for dyr?
For Apples store udfordring er prisen. Apple står stålsat fast på at have tårnhøje marginer på sine produkter, hvis man sammenligner med de fleste af konkurrenterne, der sælger deres topmodeller til betydeligt lavere priser.
Den billigste iPad Air koster 3.699 kroner. Akkurat som den har gjort siden den første generation af iPad'en. Mens Googles store tablet, Nexus 10, koster 3.300 kroner.
Tilsvarende koster Apples nye iPad Mini med retina til 3.000 kroner, mens Googles bud på en mini-tablet, Nexus 7, blot koster 2.000 kroner.
Spørgsmålet er, hvor stor en del af tablet-markedet som Apple kan tilbageerobre, når kunderne står overfor valget: Den bedste tablet på markedet med det største udvalg af apps, eller Android-alternativerne, der er billigere og som mange af kunderne i forvejen er fortrolige med på deres smartphones.
Til Apples fordel taler desuden, at iPhonen har fungeret som et brohoved inde i mange virksomheder, som derfor også er tilbøjelige til at tage iPad'en til sig som den foretrukne tablet.
Læs også:
Anmeldernes dom: Så imponerende er den nye lette iPad Air