Vil du have et gratis antivirus-program til gengæld for, at du donerer penge til at hjælpe børn, der på den ene eller anden måde har det svært i tilværelsen? Det er den handel, som velgørenhedsprojektet Charityantivirus nu tilbyder.
Bag projektet står Janus Rægaard Nielsen, ejer af antivirus- og sikkerhedsfirmaet Mysecuritycenter.
Han har allieret sig med Danmarks pt. nok mest populære fodboldspiller Daniel Agger, der til daglig spiller i den engelske klub Liverpool FC. Med i projektet er også musikeren og sangeren Mads Langer, som har leveret den musikalske kulisse på projektets hjemmeside.
Projektets indtægter skal komme fra donationer fra folk, der vælger at betale for et ellers gratis antivirus-program. Bortset fra navnet Charityantivirus er softwaren identisk med Mysecuritycenters tilsvarende produkt, som igen er identisk med et antivirusprodukt fra Bitdefender.
Vælger man at betale for den gratis software, bliver man juridisk set abonnent hos Charityantivirus, og efter et år kan man så forny sit abonnement.
Ifølge Janus Rægaard Nielsen stiller han sammen med Bitdefender softwarelicenserne gratis til rådighed for projektet, og hele omsætningen minus moms og administrationsudgifter går så til Daniel Aggers Agger Foundation, som vil bruge pengene på hjælpeprojekter.
Janus Rægaard Nielsen fortæller, at han desuden har spenderet i nærheden af to millioner kroner af egen lomme på at få projektet op at stå - penge, som han understreger, at han ikke skal have tilbage. Han forventer, at mellem 60 og 80 procent af den samlede omsætning ender hos Agger Foundation.
"Jeg får lettet mit hjerte"
Hvad får du ud af at levere gratis software til de mennesker, som donerer penge til CharityAntivirus?
"Jeg tjener ingen penge til Mysecuritycenter. Jeg får måske lettet mit hjerte og sagt til mig selv, at fordi jeg har muligheden, så kan jeg måske gøre noget for børn i nød. Så der er ikke noget forretning i det her, hverken for Charitiantivirus eller Mysecuritycenter eller for Janus Nielsen."
"Vores håb er, at vi inden for 18 til 24 måneder får mere end en million betalende kunder. Hvis de i gennemsnit giver 100 kroner, så har vi 100 millioner kroner. Så vil vi i bedste fald have 80 millioner kroner, vi kan give til børnene. Så er det klart, at jeg også har en forventning om, at folk kommer til at se mig som en person, der har gjort noget godt."
De kunder, der tegner et abonnement via Charityantivirus, er vel så også kunder, der indgår i din database for Mysecuritycenter?
"Nej overhovedet ikke. Det er ikke MSC-kunder på nogen som helst måde, og det kommer det aldrig til at blive. Kunderne laver en aftale med Charityantivirus. Fair and square."
"Pengene ryger ikke i mine lommer"
Hvor længe kan man så benytte det gratis antivirus-program?
"Når du har downloadet det gratis program, får du det i 12 måneder. Så vil vi kontakte kunden og fortælle, at den gratis periode er udløbet og spørge, om de stadig vil have programmet, og at vi så gerne vil have, at de betaler for produktet. Men det står kunden frit for. Hvis kunden ikke betaler, så fred være med det. Hvis vi ikke hører fra kunden, der har valgt betalingsversionen, fornyer vi aftalen til samme pris som deres oprindelige donation. Og alle de penge går så også til Charityantivirus. Der er ikke nogen penge fra andet, tredje eller fjerde år, der ryger i mine eller andres lommer.
"Hvis de i gennemsnit giver 100 kroner, så har vi 100 millioner kroner"
Hvor stor en del af pengene går til velgørende formål?
"Vi ønsker, at det skal være selvbærende, og vi forventer, at det bliver et sted mellem 60 og 80 procent af omsætningen før moms og administration, som skal gå til forskellige velgørende formål."
Du skriver på Mysecuritycenters hjemmeside, at I har 16 millioner glade brugere. Det er rigtigt mange. Hvor stor omsætning har du i Mysecuritycenter?
"Vores definition på en glad bruger er en, der indenfor de sidste ti år har installeret og downloadet vores produkt. Så antager vi, at så længe de ikke har brokket eller kontaktet os, så er det en glad bruger. Er det at gå over stregen? Det tror jeg ikke, det er. Og sidste år havde vi vel en omsætning på 13-14 millioner kroner."
I skriver også, at I har "hundredevis" af "bedst i test"-priser. Men det er jo ikke jeres produkt, men derimod den software fra Bitdefender, som I sætter jeres firmanavn på?
"Vi har fået Bitdefender og testvirksomhedernes ord for, at vi godt må bruge deres logoer og testresultater. Vi har de sidste tre år solgt identiske kopier af Bitdefenders produkter, som hedder Bitdefender Antivirus og Bitdefender Internet Security. Det er præcis de samme produkter, vi sælger. Vi skriver ikke noget på vores hjemmeside, som de ikke er ok med."
Så det er ikke præcis jeres produkt, der er blevet testet?
"Vi skriver ikke, at det er vores software, der er blevet testet. Vi skriver, at den antivirus-teknologi, vi anvender i Myantivirus, Myfreeantivirus og Myinternetsecurity, er verdens bedste, og det er helt i overensstemmelse med både producenter og test-organisationen. Vi udvikler ikke noget selv. I de ti år, jeg har handlet med antivirus-software, har vi først solgt et produkt fra CA Technologies og vi har også været rundt om McAfee på et tidspunkt. For tre år siden valgte vi at skifte til Bitdefender, som er markedets bedste antivirus-produkt."
Læs også: