Reportage, Bella Center: Dæmpet belysning med stearinlys på bordene og blå spotlights i loftet gør det svært at skelne de mørke jakkesæt fra hinanden.
Discorytmerne i baggrunden danser det ungdommelige præg ind over den morgen-mumlen, der dominerer i Bella Center.
IBM Danmarks årlige softwarekonference for kunder, partnere og medarbejdere er præget af budskaber som Smarter Cities, Social Business og Mobile First og cloud/infrastruktur.
Nå ja, og så er der naturligvis også "Big Data & Analytics," som efterhånden er et must til it-konferencer på lige fod med iskold air condition og bitter kaffe - uden sammenligning i øvrigt.
Det nye IBM
IBM Danmark er ikke det selskab, det var for bare 5 eller 10 år siden, lyder budskabet på SmarterBusiness 2013-konferencen.
"Vi har flyttet os utrolig meget"
"Vi lever i en foranderlig verden, hvor der sker rigtig meget derude. Måske mere end vi havde turdet håbe på for få år siden. Det går rigtig, rigtig stærkt," lyder det fra Jan Simonsen, direktør i Software Group, da han byder velkommen.
"Vi har flyttet os utrolig meget fra den rene infrastruktur til de kundebaserede løsninger. Derfor er jeg også så utrolig glad for at se så mange forretningsledere her i dag," siger han fra scenen.
Sådan ser IBM ud i dag
Men hvad vil det konkret sige, at IBM har forandret sig?
"Vi er næsten en halv million IBM'er, og vi laver noget helt andet, end vi gjorde for fem år siden. Den strategiske ændring, som vi har set i markedet, har været så dramatisk, at der er sket et teknologispring," forklarer Lars Mikkelgaard-Jensen, administrerende direktør i IBM Danmark, med udgangspunkt i de mobile løsninger, der vinder frem alle steder.
"Software har altid været vigtig. Software har altid været det, der fik teknologien til at løbe rundt. Men da vi startede det her for ni år siden (softwarekonferencerne, red.), var der ikke noget, der hed en smartphone eller en tablet."
"Derfor er dagsordenen i dag en hel anden, end da jeg for en del år siden startede i it-branchen"
Lars Mikkelgaard-Jensen ridser fra scenen et af IBM Danmarks store satsningsområder op for tilskuerne.
Sådan klarer IBM Danmark sig
Lars Mikkelgaard-Jensen forklarer om et af IBM's store satsningsområder:
"Store datamænger er en af de store muligheder. Der bliver genereret petabyte af data i kommunalt regi, i energiselskaber og så videre. De bliver bare ikke rigtig brugt."
"Det, der er vigtigt, er, at man ser mulighederne," forklarer Lars Mikkelgaard-Jensen om de mange muligheder, der ligger for at anvende data og trække data fra nye kilder.
"Det her giver uanede muligheder. Og det giver uanede muligheder for snyd og bedrag. Men den verden er man nødt til at forholde sig til. Det kommer vi alle sammen til at skulle. Det bliver en af de helt, helt store udfordringer i de kommende år," lyder det fra IBM-direktøren.
"Det her giver uanede muligheder. Og det giver uanede muligheder for snyd og bedrag"
Hårde år for IBM Danmark
Efter flere år med røde tal på bundlinjen kunne IBM Danmark i 2012-regnskabet præsentere et beskedent overskud på 6,4 millioner kroner efter skat.
IBM har som så mange andre it-virksomheder i Danmark måttet tilpasse sig krisetiderne.
Igennem de seneste fem års tid er medarbejderreduktionen i IBM Danmark nået op på 1.500 ansatte, og ifølge det seneste regnskab er der nu 3.231 ansatte hos IBM Danmark.
Konferencen i Bella Center viser dog mest af alt et IBM med masser af tro på fremtiden.
"Alle med respekt for sig selv eller ej har en eller anden form for socialt medie, de benytter sig af. Vores mobile devices er kommet i et antal, der er helt ubegribeligt. Vi kreerer en hulens masse data. Og så har vi ikke mindst et ønske om at få en fleksibel infrastruktur," siger Jan Simonsen, direktør i Software Group, IBM Danmark.
"Vi lever i en helt ny tid," forklarer Jan Simonsen.
Læs også:
Har tabt 1,2 milliarder på seks år: Nu tjener IBM Danmark penge igen