ComputerViews: Det må du ikke!
Sådan lød budskabet fra de største danske teleselskaber, da Computerworld i 2007 kunne fortælle om Wi-Fi-netværket Fon, hvor medlemmerne delte deres trådløse internetforbindelser med hinanden.
"Helt generelt er det vores vilkår, at de forbindelser, man køber, er individuelle eller husbestemte forbindelser, og dem må man ikke dele," lød det fra TDC med henvisning til de abonnementsbetingelser, som kunderne havde skrevet under på.
"Vi har desværre misbrugssager fra tid til anden, hvor det blandt andet sker, at der er nogen, der deler deres forbindelser, og der har vi i meget få tilfælde måttet rette henvendelse til kunden og i de meget grove tilfælde også afbrudt samarbejdet," fortalte en TDC-chef i 2007.
Robert Lang, der dengang var leder af Wi-Fi-netværket Fon, udtalte, at det måtte være en misforståelse af konceptet, når danske internetudbydere var så kritiske over for Fon.
"Jeg har oplevet en masse skepsis over for Fon fra ISP'erne rundt omkring i verden. Men de begynder faktisk at kunne lide det, når vi først får forklaret dem, hvordan Fon fungerer," sagde Robert Lang til Computerworld.
Sådan er holdningen i dag
Vi spoler fast forward til 2013.
Nu viser det sig, at teleselskabet TDC faktisk kunne lide konceptet med at dele Wi--Fi-forbindelser så meget, at det har valgt at lancere et Fon-lignende produkt selv, så et gigantisk Wi-Fi-netværk nu er på vej i Danmark.
Det "nye" koncept går ud på, at YouSee-kunderne gratis skal kunne benytte sig af hinandens Wi-Fi.
"Vi regner samtidig med, at Wi-Fi-hotspot løsningen vil være rullet ud til samtlige af vores bredbåndskunder i Danmark til april 2014," fortæller Eva Tetsche, der er afdelingsdirektør i YouSee Bredbånd.
Forskellen på YouSee- og Fon-projektet er naturligvis, at YouSee nu er sikker på at få penge i kassen, selvom forbindelserne bliver delt, fordi det kun er YouSee-kunder, der kan lege med.
Så gør det knap så meget, at det stadig er lidt af en kovending i forhold til i 2007, hvor meldingen som sagt lød:
"Vi har desværre misbrugssager fra tid til anden, hvor det blandt andet sker, at der er nogen, der deler deres forbindelser, og der har vi i meget få tilfælde måttet rette henvendelse til kunden og i de meget grove tilfælde også afbrudt samarbejdet."
Her har man også ændret holdning
Husker du Napster og Social.FM (oprindeligt Mercora), der på hver sin vis var med til at presse musikindustrien til at tage hul på en online-tidsalder, så tjenester som iTunes og Spotify i dag kan eksistere?
De oprindelige web-tjenester brød pladebranchen sig ikke om, men med tiden forstod man, at man måske faktisk kunne lære noget af den slags tjenester.
Skype skulle koste penge
Tager man sådan noget som Skype, er det ikke mere end halvandet år siden, at TeliaSonera meldte ud, at man ville kræve penge for IP-samtaler over det mobile bredbånd.
"80 procent af vores omsætning kommer fra samtaler, og det er vi nødt til at beskytte. Hvis vi siger, at samtaler er gratis, så er den her virksomhed ødelagt. Sammen med alle andre operatører," lød det dengang fra den svenske telegigant.
Men hov, seks måneder senere havde piben pludselig fået en anden lyd:
"Det blev for kompliceret at kommunikere til kunderne. Det er mere enkelt at lade IP-telefoni indgå i abonnementet. Vi ønsker, at det skal være enkelt for kunderne," lød det nu fra teleselskabet.
Bemærk i øvrigt, at der stort set ingen polemik har været om, at Apple i iOS 7 har gjort det muligt at føre IP-baserede samtaler mellem alle iPhones - noget, der formentlig ville have fremkaldt et ramaskrig i teleindustrien for bare få år siden.
Gratis SMS-tjenester som WhatsApp og iMessage er i dag også accepteret af teleselskaberne.
Man skal lade sig inspirere
Læren af disse historier må være, at selv de mest provokerende og rebelske it-koncepter, der ofte forkastes af de etablerede spillere, næsten altid ender som helt almindelige kommercielle produkter i sidste ende.
Vinderen bliver ikke den, der bruger en masse tid på at bekæmpe det oprindelige koncept - vinderen bliver den, der lader sig kraftigt inspirere af det og skynder sig at lancere sit eget alternativ i en fart.
For en it-chef kan det eksempelvis virke problematisk, at medarbejderne i stor stil benytter tjenester som Dropbox, Google Drive og SkyDrive (helt lovlige tjenester, men ikke under virksomhedens domæne) til at opbevare og dele arbejdsfiler.
Det interessante er bare ikke, at de gør det, men hvorfor de gør det - og hvordan du kan give dem værktøjer, der overflødiggør eksempelvis Dropbox.
Som et kommercielt selskab, der ønsker at overleve på sigt, bør man på samme vis lade sig inspirere af mere eller mindre lovlige webtjenester.
Husk på, at der trods alt er en grund til, at de dukker op og får millioner af brugere uden at bruge en krone på markedsføring. Det er med udgangspunkt i den erfaring, du finder din næste forretningsmulighed.
Fra forbudt til fantastisk:
Januar 2007:
Danske net-udbydere holder skarpt øje med Fon
Oktober 2013:
Gigantisk Wi-Fi-netværk på vej i Danmark
Februar 2012:
TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler
September 2012:
Teleselskab dropper Skype-gebyr: Har en ny plan