Højt at flyve, dybt at falde. Og det går stærkt. Det er
lektionen for telefonproducenter for tiden.
Du skal ikke mange år tilbage, før BlackBerry var den seje dreng i klassen. Det var BlackBerry, som havde næsten eneret på kommunikationen i alle de store amerikanske virksomheder, og telefonen var det ultimative statussymbol, som centrale ansatte fik udleveret, mens rosset måtte nøjes med ordinære telefoner.
Intet understregede Blackberrys status mere, end da selve symbolet på det nye smarte og coole, Præsident Obama, i 2008 insisterede på at beholde sin telefon selv efter indsættelsen som præsident.
Men i successen blev kimen lagt til nederlaget. Et nederlag, som indeholder et par lektioner for os andre næsten uanset branche:
1. Du er ikke din egen fokusgruppe
Først og fremmest at du ikke er din egen fokusgruppe. For mens BlackBerry levede fedt af selskabets succes og store medieprofil, glemte man at se, hvad resten af branchen var i gang med.
2. Tempoet er i top
Den anden lektion er, at tempoet er sat op på markedet. Apple kan måske nøjes med at lancere en iPhone i ny og næ, men selv frugtfirmaet mærker presset og lancerer S-modeller med fokus på lidt bedre specifikationer for hver version.
3. Det er svært at stå alene
Den tredje lektion er, at det er svært, rigtigt svært at stå alene, sådan som BlackBerry prøvede. For nok har Apple og Googles Android-partnere meget lækker hardware, men først og fremmest er brugerne syltet ind i app-stores, mailsystemer, browsersynkronisering, musikbutikker og masser af andre smarte tjenester, der gør et mobilskifte næsten lige så smertefuldt som en tandudtrækning.
Selv da Apple, Google og senere Microsoft åbnede mobiludviklingsværktøjer og app-butikker for håbefulde udviklere for at kopiere det massive programudbud, som i sin tid sendte Windows til tops, vendte BlackBerry blikket indad.
4. Du kan ikke ignorere forbrugerne
Den fjerde og sidste lektion er, at du ikke kan ignorere forbrugerne, selv om du lever godt af business-to-business-markedet.
Det er især sandheden for it-firmaer som BlackBerry, hvis produkter netop er med til at udviske forskellen med arbejde og fritid - men det er også sandt for alle vi andre, der producere
services til en stadig mere kritisk, velorienteret og kvalitetsorienteret gruppe mennesker.
De finder sig ikke i længden i, at interne eller forretningskritiske værktøjer er grimme, snørklede eller bare kedelige. Så finder de et alternativ. Sådan som BlackBerry, Nokia og alle de
andre lærte på den hårde måde.
Hvad er din mening - er der andet vi kan lære af BlackBerrys fald?