I den tyske by Heidelberg blev der i 1386 bygget et universitet, som er Tysklands ældste.
Det gamle byggeri har i samspil med de nye sociale medier som Facebook og Twitter vendt op og ned på beslutningsprocesserne i regionen.
Borgerne bliver nu både spurgt og hørt, når der skal tages beslutninger i kommunen. Et mere direkte demokrati har mast sig ind i rådhussalen i den tyske by via de sociale medier.
"Vi er nået frem til, at klassisk offentlig administration er outdatet," siger Nicole Huber, der er personalechef for borgmesteren i Heidelberg, da Computerworld møder hende i København.
Kommunale forslag bliver sat til diskussion gennem sociale medier allerede i en tidlig fase, så alle har mulighed for at byde ind med en holdning eller idé.
"Vi er nået frem til, at klassisk offentlig administration er outdatet"
Veluddannede unge giver diskussioner
Måske sidder du stadig og tænker på, hvorfor et gammelt universitet nævnes i denne sammenhæng.
Det gør det, fordi universitetet tiltrækker rigtig mange unge mennesker til byen, og samtidig gør det området til et af de mest veluddannede i hele Tyskland.
Den cocktail af unge med uddannelse skaber borgere, der vil høres og have medbestemmelse på beslutningsprocesserne.
Desuden bruger den yngre generation de sociale medier som talerør.
Og netop disse to ting har man bundet sammen med en rød sløjfe i Heidelberg.
"På den ene siden mødte vi en masse kritik af de kommunale projekter, der blev sat i gang. Borgerne havde ofte indvendinger som 'ikke hjemme hos mig', andre løsningsforslag eller nye ideer," fortæller Nicole Huber.
"På den anden sidde ville administrationen også gerne inddrage borgerne i større omfang for derved at opbygge tillid mellem borgere og administration."
Derfor begyndte byens 40 folkevalgte politikere at indstille mediekanonerne mod de sociale medier.
"Internet og sociale medier omfavner de basale principper i det, vi kalder 'borger-samfund', som afløser diskussionerne i forsamlingshuset eller øl-hallen."
Bystyret har også bygget en app, som kan bruges til at følge med i beslutningerne i byen.
Overvågning af negative kommentarer
Hurtig information
Ideen bag Heidelbergs åbne filosofi er at sende forslag ud til en offentlig debat så tidligt som muligt.
På den måde bliver der i en tidlig fase luftet for og imod, nye ideer og justeringer, før det endelige forslag defineres.
"Det handler om at få den politiske kommunikation ned i øjenhøjde, og her er de sociale medier en god platform," siger Nicole Huber.
Fordelene er gennemsigtighed og et græsrodsdemokrati, der tager diskussionerne åbent, men det er ikke en hurtig metode, fortæller hun.
"Det handler om at få den politiske kommunikation ned i øjenhøjde"
"Det tager betydelig længere tid, når 1.000 mennesker skal diskutere en ny bygning eller byens infrastruktur, men vi tror på, at løsningerne bliver tilsvarende bedre og mere langtidsholdbare," siger hun. Det handler således om, at både administrationen og borgerne skal være åbne for information.
"Vores tiltag har bestemt også været en intern øvelse. Det har været svært at overtale de ansatte i kommunen til at være medspillere til borgernes ideer. Det er langt fra den normale hverdag i en administration, der præsenterer et færdigt forslag, der så tages stilling til af politikerne," siger Nicole Huber.
"I dag skal de ansatte i stort omfang diskutere og ikke præsentere færdige løsninger."
Overvåger pessimisterne
Bystyret i Heidelberg har også valgt at bygge en it-løsning, der kan fange byens brokkehoveder og pessimister ved analyse af de opdateringer, der farer igennem de sociale netværk.
"Hvis folk er negativt indstillede overfor et projekt eller et tiltag, handler det ofte om manglende information," fortæller Nicole Huber.
"Derfor forsøger vi at opfange de negative opdateringer, så vi kan starte en dialog med borgeren."
Ikke fordi kommunen vil bestemme, men den vil absolut gerne påvirke med argumenter.
"Det handler ikke om at styre folk, men om at informere. Det er vores erfaring, at der ofte er sket misforståelser, når folkestemningen vender sig mod et projekt," siger hun.
"Utilfredse borgere giver meget lange tweets," griner Nicole Huber.