ComputerViews: Hvis du tror, du bliver overvåget meget nu, så bare vent.
For den dataindsamling, der sker i øjeblikket, er kun starten på en minutiøs kortlægning af dig.
Et af de væsentligste mål med datahøsten er at få snablen ned i din pengepung ved at kortlægge dig som forbruger.
En 360-graders kundeprofil kalder man det i en meget stor dansk bank.
Læs også: Så blodtørstige er virksomhederne efter dig og dine data
Udgangspunktet er big data, business intelligence 2.0 eller digital markedsføring - kært barn har mange navne - men formålet har ikke ændret sig, siden Lars Larsen tonede frem på tv-skærmen i reklamefilmens barndom med et "godt tilbud til dig."
Firmaer som Sitecore eller Adobe har allerede set mulighederne og med stor succes til følge.
Vi høster allerede
Endnu har vi kun set begyndelsen, og løsningerne er stadig et stykke fra målet, men datagrundlaget om dig høstes allerede i stor stil.
Der mangler it-løsninger, der for alvor kan samle og analysere de store ustrukturerede datamængder i realtid, men der arbejdes på højtryk for at få det til at lykkes.
Du har allerede fået et målrettet nyhedsbrev eller mødt de første (og måske lidt ubehjælpsomme) forsøg på eksempelvis Facebook, hvor en annonce, baseret på et lille datagrundlag om dig, udgiver sig for at være målrettet.
Du griner måske lidt over Facebook-annoncerne for Wallmans Dinnershow eller sms-lån og siger en sætning som, "at de annoncer da rammer helt forkert."
Et lille tankeeksperiment
Men lad os opstille et eksperiment, der ikke sætter fantasien for meget på prøve.
En dagligvarebutik har en medlemsordning, hvor du er registreret med dine personlige oplysninger.
Desuden har forretningen oprettet en bank, og så tilbyder den dig en billig, eller måske ligefrem gratis mobiltelefon i samspil med et abonnement. Dog på betingelse af at dagligvarebutikken må følge din færden via telefonens gps-system.
I butikken er der ligeledes opsat et videoovervågningssystem, der følger din færden i butikken og som analyserer, hvor du er, og hvad du ser på - i realtid.
En lørdag eftermiddag bruger du 15 minutter i tv-afdelingen, fordi du lige skal orientere dig om de nye fjernsyn.
Før du forlader butikken, tikker der en sms ind på din mobil, som giver dig 10 procent rabat på et fjernsyn, et tilbud om finansiering gennem et banklån og en kontaktperson, du kan finde i afdelingen.
Læs også: Sådan kortlægger Coop kunderne med big data - og tjener flere penge
Langt ude?
Er eksemplet for langt ude (i fremtiden)?
Måske, men der arbejdes hårdt på, at det skal blive virkelighed.
Man kan også sige, at det er harmløst, og at du jo bare kan sige nej tak til fjernsynet. Ligeledes er der gode eksempler på, hvordan big data ligefrem kan bruges til at forlænge dit liv eller sætte folk i arbejde.
Men mon ikke lidt mere sprængfarlige brancher eller forretningsområder vil benytte sig af data-analyser for at lange deres varer over disken?
Tænk, hvis præmien på din sundhedsforsikring blev baseret på, hvor mange Endomondo-opslag du har på din Facebook-side.
Kvindetøj til mænd
Eller hvis et tilbud på kvindetøj i mandestørrelser begyndte at tikke ind i mail-boksen, fordi du har klikket på en 'forkert side'. Det kunne nok lægge brænde på bålet til en alvorlig diskussion i det lille hjem.
For slet ikke at tale om partier og kandidaters kamp om vælgerne ved kommune- eller folketingsvalg.
I dag kan efterretningstjenester (ingen nævnt, ingen glemt) måske ikke hive alle informationer ud af de datamængder, der høstes.
Men efterretningstjenesterne gør det næppe for sjov, og djævlens advokat kan måske sige, at de samler sammen, indtil teknologien, som giver de ønskede løsninger, er på banen.
Forbrugeren har naturligvis en beskyttelse imod samkøring af data og oplysninger, og der er naturligvis en god forretningsmoral i hovedparten af erhvervslivet, men der skal ikke mange små tuer på stien til at vælte læsset med tillid til online-verdenen.
Læs også: Danske net-butikker tracker dig ulovligt
Kig bare på, hvad du får af phishing og spam i din postkasse. Eller kig på fup-butikker i de annoncer, der er på Facebook i dag.
Optakten til finanskrisen er vel et meget konkret eksempel på, at opfindsomheden for at hive penge op af lommerne på forbrugeren, er høj, også blandt folk med slips og med bank-logoer på ydersiden af de bygninger, som udgør arbejdspladsen.
Registreringen af data om dig er det nye sort. Det er her, der skal tjenes penge, og du betaler for virksomheders indtjening via dine data.
Gratis betyder data
I dag betaler du allerede med dine oplysninger til 'gratis' tjenester som eksempelvis Facebook og Google, så selv om it-løsningerne ligger lidt ude i fremtiden, så er jagten på dine data i fuld gang.
Læs også: Stor mangel på kloge it-folk inden for nyt vækst-område og Total overvågning på nettet: Denne teknologi holder snushanerne effektivt fra døren.
Men hvad siger du?
Grænser mine tanker sig til det paranoide, eller bliver datahøsten og overvågningen endnu mere opfindsom?
Giv dit bud i debatten.