Ordet "social" defineres ofte som levende organismers samkvem med hinanden. Derfor dækker ordet godt, når det sættes sammen med teknologi i en beskrivelse af de applikationer og services, der udnytter vores udbredte online-tilstedeværelse som basis for kommunikation.
For social teknologi handler om digitalt samkvem og muligheden for at samarbejde, dele viden og kommunikere i realtid. Det sidste er afgørende, for skruet rigtigt sammen vil et socialt netværk virke, som om alle kolleger, leverandører, kunder - ja i princippet alle ens relationer - sidder i stolen lige overfor, så man blot skal kigge op og tale - eller i et socialt netværk taste på pc'en eller tale i mikrofonen og kigge i kameraet.
Dokumenter kan udveksles og redigeres i samarbejde. Hvis ikke man lige er i direkte samkvem med nogen, kan beskeder med dokumenter slåes op på digitale opslagstavler for store og små grupper.
Uendelige muligheder
Mulighederne synes uendelige i de sociale teknologiers univers, og set fra et arbejdsgiversynspunkt er det en stor fordel, at de fleste medarbejdere allerede er vant til arbejdsformen fra Facebook, LinkedIn og lignende sociale netværk; ligesom de generationer af nye unge medarbejdere, som nu kommer ud på arbejdsmarkedet med en klar forventning om, at social teknologi er til rådighed, hvis de skal udføre deres arbejde.
Sociale netværk i virksomheder rummer også kimen til opgør med en syg kultur, som for mange er blevet et resultat af anvendelsen af en af internettets absolut største succeshistorier: E-mailen. Den elektroniske postbesked, som gør det muligt for os at sende beskeder og dokumenter til hinanden, og som kan besvares, når modtageren er på og har tid.
Eksplosion i antallet af mails
For mange mennesker er mængden af daglige mails eksploderet og blevet en diktatorisk kraft i arbejdslivet, fordi afsenderne ofte har forventninger om at få svar på få timer, men mest fordi mængden af mails, som man modtager som sekundær eller tertiær modtager - såkaldt cc eller bcc - i mange organisationer er vokset uhæmmet.
På den måde er indbakken for mange blevet en uoverskuelig opgaveliste, som er kilde til voksende utilfredshed og stress.
I nogle virksomheder taler man om helt at afskaffe mailen og kun bruge det sociale netværk, så man kan se, om en modtager er til stede og klar til at starte en dialog - uanset om det så er tale, video, skrift eller det hele på en gang.
Hvor er strategien?
Men de sociale teknologier rummer i lige så høj grad kimen til nye stressfremkaldende arbejdsmetoder, hvis virksomhedens sociale netværk ikke er forankret i virksomhedens processer og i øvrigt båret frem af topledelsen.
Skrællet helt fri for smarte begreber, er de sociale teknologier et kæmpestort kommunikations-tag-selv-bord.
Det kan virksomheden udnytte til at skabe en ny sammenhæng i organisationen. Men det kræver et stykke strategisk arbejde, som vi endnu kun har set begyndelsen af.
I IDC ser vi de sociale teknologier som det mindst modne af de fire store teknologiområder - cloud, big data, mobile og social business - der lige nu radikalt forandrer vores teknologianvendelse og -investeringer.
I den årlige CIO-undersøgelse i Norden kan vi se, at det kun er 23 procent af de nordiske virksomheder, der har investeret i interne sociale netværk i virksomheden, mens 62 procent lader medarbejderne bruge Facebook.
Jan Horsager er research manager i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.