En aftale mellem Nets og Digitaliseringsstyrelsen skal sikre, at en stribe danske virksomheder holdes omkostningsfri, når de inden for få måneder skal anskaffe sig en såkaldt obligatorisk postkasse.
I forbindelse med oprettelsen skal virksomhederne nemlig samtidig oprette en NemID-medarbejdersignatur, hvor supporten ellers normalt kan koste op til 250 kroner.
Men i stedet betaler Digitaliseringsstyrelsen Nets for de supporthenvendelser, som dukker op.
Digitaliseringsstyrelsen forventer cirka 40.000 support-henvendelser relateret til Digital Post, og prisen på 75 kroner er per henvendelse.
"Det er aftalt mellem Digitaliseringsstyrelsen og Nets DanID, at Digitaliseringsstyrelsen afholder udgifter til supporthenvendelser relateret til udrulningen af Digital Post til virksomhederne." forklarer chefkonsulent Charlotte Jacoby fra Digitaliseringsstyrelsen.
Nets' ansvar
"Digitaliseringsstyrelsen betaler 75 kroner per supporthenvendelse. Det er Nets DanID's ansvar at sikre, at henvendelser relateret til Digital Post håndteres uden udgifter for den enkelte virksomhed," siger Charlotte.
Dermed kan Nets se frem til en samlet sum på tre millioner kroner. Aftalen blev indgået i juni i år, oplyser styrelsen.
Nets har nægtet at oplyse, hvor meget man omsætter for i forhold til support på de andre områder, hvor prisen altså er i omegnen af 250 kroner.
Du kan læse om en stiktosset systemingeniør, der fik regninger på NemID-support, her.