ComputerViews: Det har længe ligget i kortene, at det tætte samarbejde mellem Nokia og Microsoft kunne munde ud i, at velpolstrede Microsoft købte kriseramte Nokia.
Der er flere oplagte grunde til, at Microsoft nu omsider køber Nokias mobil-division for cirka 40 milliarder kroner, hvilket du kan læse mere om her.
De to parter indgik i februar 2011 et meget tæt samarbejde, der dels skulle sikre Microsoft en platform, der skulle fungere som springbræt ind på det helt vitale mobile marked, dels skulle give kriseramte Nokia en hårdt tiltrængt stærk software-platform.
Der var da også på mange måder tale om et perfekt match, efter at Stephen Elop havde konstateret, at Nokia stod på afgrundens rand.
Dengang var problemet for begge selskabet Apple, der med iPhonen havde kastet en disruptive bombe ind på det ellers relativt støt udviklende mobile marked.
Hvorfor så gå skridtet videre fra det tætte samarbejde og købe Nokia?
Svaret skal findes på flere fronter.
Stephen Elop køres i position
Interessant er det, at Nokias topchef, canadieren Stephen Elop, med købet formelt stopper som CEO i Nokia til fordel for en mere tilbagetrukket stilling som såkaldt 'executive vice president of devices & services', mens Nokia får ny topchef i skikkelse af - i første omgang - finnen Risto Siilasmaa, der er bestyrelsesformand for Nokia.
Stephen Elop er tidligere topchef for Microsofts meget lukrative Business Solutions og har i mange år været tæt forretningsfortrolig med Microsofts topchef, Steve Ballmer, der har varslet, at han trækker sig som Microsofts topchef om et år.
Med skridtet ned ad stigen bliver Stephen Elop bragt i en oplagt position til at efterfølge Steve Ballmer på en nem måde, der vil være langt mindre dramatisk, end hvis han skulle overtage CEO-posten i Microsoft direkte fra en post som CEO i Nokia.
Vi ved naturligvis ikke, om Stephen Elop vitterligt bliver CEO i Microsoft, men kvalifikationerne og visionerne og indsigten har han. Og det virker oplagt, at hans exit som Nokia-topchef er led i en manøvre, der skal køre ham i position til at overtage posten efter Ballmer.
Microsofts oplagte grund
Mobilmarkedet skal tilhøre Microsoft
Det er flere år siden, at Steve Ballmer åbenlyst erkendte, at Microsoft havde misset en hel udviklingscyklus på det dengang spirende mobilmarked.
Det kan du læse mere om her: Ballmer: Vi har været en lancerings-cyklus bagude.
Det har i flere år stået lysende klart, at fremtiden for Microsoft ikke mindst ligger på det mobile marked, der er under voldsom udvikling.
Microsoft - der satser stort på det lukrative marked for business-software - kan ikke klare sig uden en solid position på det mobile smartphone-marked, hvor Apple og Google Android kom ud af starthullerne lang tid før Microsoft og fortsat er langt foran.
For mægtige Microsoft er det ikke nok blot at være partner med Nokia, hvis det massive forspring skal indhentes.
Vil have fuldt ejerskab
Microsoft vil have fuldt ejerskab og fuld hoved- og halsret over udviklingen, der skal kobles tæt sammen med alle Microsofts øvrige forretningsområder i et sammenhængende hele, så det kan udmønte sig i bundlede, sammentømrede produkter til tablets, smartphones, pc'er, servere og til cloud'en.
Microsoft vil have, at satsningen ikke er forbundet med 'Nokia/Microsoft,' men slet og ret med 'Microsoft'.
Hertil kommer, at Microsoft har brug for total vished om, at der faktisk er en sto, global producent, der vil udvikle hardware til Windows Phone.
Den vished sikrer Microsoft med den store pengetank sig med købet af Nokia, der taber penge med enorm hast og som altså ikke er i stand til at stille nogen som helst garantier for sin egen overlevelse.
Nokias problemer
For Nokia gælder det, at selskabet - engang verdens ubetinget største mobilproducent - længe har haft svært ved at se en vej ud af den fundamentale krise, som det befinder sig i.
At selskabet er i krise understreges af prisen på cirka 40 milliarder kroner for det engang så gigantiske selskab.
Det er kun 2,5 gange så meget, som danskeren Janus Friis eksempelvis solgte Skype for til eBay i 2005. Eller blot syv gange så meget, som Berlingske Tidende blev solgt for 2006.
Nokia er i voldsom krise - kan næsten ikke mere
Nokia landede i andet kvartal et netto-underskud på et par milliarder kroner - hvilket dog er markant bedre end andet kvartal i fjor, hvor selskabet tabte 11,4 milliarder kroner.
Samtidig er Nokias omsætning faldet med 24 procent i andet kvartal i forhold til den tilsvarende periode sidste år. Et selskab i vildrede og fortsat dyb krise, med andre ord.
Alt i alt viser prisen, at Nokia og Microsoft ikke har megen tiltro til, at Nokia har nogen fremtid som selvstændigt selskab.
Kun ved at blive endnu tættere forbundet med mægtige Microsoft har Nokia en chance for at genskabe fordums tiders førende position.
Nye tider
For Microsoft er opkøbet tegn på et markant scene-skifte, der har været længe undervejs.
Microsoft er opbygget på en strategi om, at selskabet leverer software, mens hardware-partnere leverer hardwaren.
Microsoft lancerede for godt et år siden sin egen tablet, Surface, i eget navn, mens selskabet altså nu også kommer til levere smartphones.
Dermed tyder meget på, at Microsoft sigter efter at folde sig ud som en direkte konkurrent til flere af sine nuværende hardware-partnere, som selskabet i dag leverer software til.
Teknologimarkedet er i høj grad drevet frem af disruptive metoder, hvor en producent pludselig lancerer banebrydende og markedsdefinerende produkter, som ændrer hele markedet.
Med de forenede udviklingskræfter i Microsoft og Nokia vil Microsoft have en reel mulighed for at finde på nye og banebrydende produkter på mobilmarkedet, som kan slå Apple og Google af banen.
Hvad det kan blive, kan vi indtil videre kun gisne om.
Under alle omstændigheder har Microsoft langt fra opgivet kampen.
Læs også: