Trustpilot er populær hos sine investorer, der har lagt 75 millioner kroner i ideen om at samle brugeranmeldelser. Men nogle af de butikker, der bliver anmeldt på Trustpilot, er knap så tilfredse med sitet.
En mindre test, omtalt på Google+, hævder at påvise, at Trustpilot er hurtigere til at fjerne dårlige anmeldelser, hvis firmaet, der klages over, vel at mærke er betalende kunde. Betaler man ikke, skal man ikke forvente at få sure opstød og dårlige anekdoter fjernet.
Trustpilot afviser, at der skulle være forskel.
Fordel at betale?
Et af eksperimenterne gik ud på at lægge fiktive anmeldelser på seks forskellige webshops.
De tre butikker betaler for Trustpilot-medlemskab. De andre tre gør ikke. Dernæst indsendte butiksejerne klager over anmeldelserne og ønskede dem fjernet.
De tre betalende Trustpilot-kunder fik angiveligt slettet deres dårlige anmeldelser inden for to dage med begrundelsen, at forbrugeren ikke kunne lave en anmeldelse, når han ikke havde handlet med forretningen.
De tre andre shops, som ikke betaler Trustpilot, fik derimod at vide, at anmeldelsen var kundens oplevelse - og at den ikke kunne slettes.
Testen er blandt andet lavet af Morten Kristensen, indehaver af brillebutikken Customfit og Cosmos Co.
Han påpeger, at der er tale om en uvidenskabelig test, men føler sig sikker i sin sag.
"Der er i alt lavet 7487 printscreens af anmeldelser fra de 20 virksomheder, som vi har kigget på. Så det er ikke baseret på et hurtigt kig, men en masse kedeligt manuelt arbejde, hvilket var den eneste måde, hvorpå vi allle mente, at der kunne laves et fair og retvisende billed," forklarer Morten Kristensen og forklarer, at det har taget otte mand fire uger at gå materialet igennem.
Vi behandler alle lige
Trustpilot afviser, at forskelsbehandlingen mellem betalende og ikke-betalende kunder skulle være en normal praksis.
"Vi kan klart afkræfte, at proceduren er som i det omtalte Google+ indlæg. Når forbrugere eller virksomheder rapporterer anmeldelser, behandler vi dem i den rækkefølge, vi modtager dem, og skelner ikke mellem, om den anmeldte virksomhed har abonnement hos os eller ej," lyder det skriftlige svar.
"Det er vores rolle at fungere som neutral part mellem forbrugeren og virksomheden".
De er en domstol
Morten Kristensen ser mange gode sider ved Trustpilot og mener, at tjenesten sagtens kan bruges konstruktivt i online markedsføring.
"Mit problem med Trustpilot er den objektive tilgang. Som vi alle ved, så har en sag altid to sider, uanset om den er positiv eller negativ. Derfor burde et firma også have lov til at forsvare sig, inden en negativ eller positiv anmeldelse kom online. Hvis man vil være nettets "domstol", så må man også skabe et system, som skaber et fair univers for begge parter," siger Morten Kristensen.
Følg også debatten ovre på Google+.