Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Få dog afskaffet sløjd og håndgerning - lad os lære noget it

Computerworld mener: I skolen skal ungerne lære at slå søm i og save i træ. Men vi skulle da hellere lære dem at kode og designe it-systemer. Velkommen til første skoledag.

Computerworld mener: I dag har tusindvis af danske børn første skoledag.

Foran dem venter mange års forhåbentlig herlig skolegang, der skal forme og uddanne dem til at blive nyttige og solide samfundsborgere, der med viden, kreativitet og arbejdsomhed kan skabe fremtidens grundlag for velfærdssamfundet.

Folkeskolen har forlængst fået øjnene op for, at it nok er kommet for at blive, og mange tiltag er blevet sat i gang, der alle sammen sigter mod øget anvendelse i folkeskolen.

De tæller blandt andet en række forsøg, eksempelvis it i den innovative skole og forskellige forsøg med digitale miljøer, som vil finde sted i de kommende skole-år.

Stærke it-kompetencer

Det er åbenlyst, at det digitale Danmark og Danmarks fremtid bygger på stærke it-kompetencer.

Her er det afgørende, at it skal fremstå som en kompetence, som folkeskolen - og dermed eleverne - gerne vil tilegne sig. Og at de rent faktisk gør det.

I dag sigter it i skolerne i meget stor udstrækning efter dels at være integreret i undervisningen, dels at bygge på selve brugen.

Der bliver lagt vægt på, at eleverne skal lære at udnytte de digitale teknologier, så de bliver fortrolige brugere, der ganske naturligt griber til computeren og det digitale tankesæt i problemløsning og indlæring.

Det er alt sammen meget godt.

Og dog.

Brugere - ikke skabere

For mange af de unge - som vi regner for 'digitale indfødte' og dermed en slags superbrugere - har primært digitale kompetencer, når det gælder navigation på og udnyttelse af internettet samt diverse computer-spil.

Det er her - på internettets sociale foraer og i forskellige spil-universer - at de forbruger ofte meget massive mængder tid og opbygger deres kompetencer.

De går med den største selvfølge til de digitale læremidler, de er lynhurtige til at orientere sig, og de bruger meget energi og meget tid på at navigere i de komplekse, sociale sammenhænge, som de sociale medier har skabt.

Men er det nu også de digitale kompetencer, som vi gerne vil have, at fremtidens unge har?

Svaret er åbentlyst nej.

Hvad skal vi med sløjd og håndarbejde?

Samtidig ser vi, at historiske fag fra den industrielle tidsalder fortsat har sin gang på jord.

Skoleeleverne har stadig sløjd og håndarbejde, der er fag, som stammer fra en tid, hvor fremtidsudsigterne for de fleste skoleelever lå inden for håndværksfagene som tømrer, syersker eller lignende, ligesom det var gavnligt, at man selv kunne reparere sine hullede strømper, sy sine egne gardiner og udskære og lime sine egne spækbrætter.

Sådan er det ikke længere.

It er det nye håndværk, for uden it kan vi ingenting.

Og her er den modtagerrettede brug af it - som skolen i dag fokuserer på - langtfra fyldestgørende.

Den skabende del - lad os lære at bygge

Vi er nødt til at have den skabende del af it-verdenen med - altså den del, der skaber indsigt i og forståelse for, hvordan it fungerer, hvordan digitale systemer designes, hvordan de bygges op.

Der er med andre ord behov for, at it bliver defineret som et selvstændigt håndværksfag, så det skabende element kommer ind i undervisningen.

It og design, kunne vi kalde det.

Kort og godt: Vi skal have tændt elevernes interesse for udviklingen af it og teknologi som discplin.

Ellers ender vi med mangel på de nøglemedarbejdere, der skal skabe fremtidens digitale løsninger.

Og en mangel på de folk, der skal ruste Danmark i den enorme omstilling, der i disse år finder sted i verden, hvor produktionsfag rykker til udlandet og efterlader et øget behov for ekspertise, specialisering og evne til at overskue komplekse systemer.

De unge kan godt, hvis de får lov. Men det bør ikke alene være en opgave for nørder, men for os alle. Og den opgave begynder i folkeskolen.




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

SAP Demand to Supply

MAN Energy Solutions

Assistant Master Data Specialist

Sydtrafik

BI-analytiker

Capgemini Danmark A/S

IGNITE Graduate Program 2025
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer