Artikel top billede

Sådan fungerer apps til Google Glass: Tør du se med?

Googles interaktive briller bliver først rigtig interessante, når app-udviklerne lader kreativiteten få frit spil. Se en række eksempler på apps til brillerne her.

ComputerViews: Googles nærmest sagnomspundne briller, Google Glass, har været talk of the web igennem længere tid.

Forklaringen er den simple, at brillerne kan blive realiseringen af en hed science fiction-drøm om at have adgang til en computer og data direkte via ens syn.

Men mens brillerne i sig selv såmænd er interessante nok, er det de apps og løsninger, man vil kunne anvende sammen med brillerne, der for alvor gør dem interessante.

Det er i løsningerne til brillerne, at det store potentiale ligger gemt.

På den måde er det ikke så meget anderledes end dengang, Apple lancerede iPhone, hvor selve App Storen var det, der skabte den egentlige revolution, snarere end selve hardwaren.

Sådan udvikler man til Google Glass

Brillerne kører Android, og ligesom det er tilfældet med de Android-baserede tablets og smartphones, håber Google naturligvis, at app-udviklerne også vil bidrage i stor stil med løsninger til brillerne.

For at kunne udvikle det, Google kalder Glassware - apps til brillerne - bruger man Google Mirror API, der fungerer med både Java, .Net, PHP og Python.

Google oplyser, at man arbejder på et Glass Development Kit (GDK), der vil gøre det muligt at udvikle Glassware som application package filer (APK) - det format man også anvender til almindelig Android-udvikling.

Indtil det GDK er klar, anbefales det, at man anvender det almindelige Android SDK, der fint kan fungere til eksperimenter, da brillerne bygger på Android 4.0.4-platformen.

Der er samtidig en række designprincipper, man bør huske, når man udvikler Glassware, for det er nu engang ikke det samme som at udvikle apps til en almindelig smartphone eller tablet.

Sådan skal apps skrues sammen

Google har en række overordnede retningslinjer for, hvordan Glassware bør udvikles. 

Blandt andet er det vigtigt, at data kun træder frem for brugernes syn, når de skal anvendes - og forsvinder igen, når man ikke har brug for dem.

"Undlad alt for mange og for støjende notifikationer, når brugeren ikke forventer det," lyder det blandt andet fra Google, der understreger, at timing er altafgørende, når det handler om Glassware-funktionalitet.

Der findes forskellige input-mekanismer til brillerne. Det er eksempelvis stemmekommandoer, berøringer på selve brillernes touchpad, et accelerometer og gyroscope.

Bliv klogere poå Timeline Cards

Et centralt omdrejningspunkt, når man udvikler Glassware til brillerne, er det, Google kalder Timeline Cards.

Det er kort fortalt måden, man viser indhold til brugerne på - om det så er i form af tekst, billeder, video eller andet. Her kan du se, hvordan det fungerer i praksis:

Der eksisterer allerede flere hundrede konkrete eksempler på Glassware, som man blandt andet kan dykke ned i her og her

En stor del af det er mest koncepter, og en del af det virker som løsninger, der ikke er specielt kreative.

Der er dog også interessante bud på Glassware, der - om ikke andet - er med til at illustrere det potentiale, der ligger i platformen.

Eksempler på Glassware

Her er et konkret eksempel på Glassware i form af app'en Fancy, der lader dig tage billeder med brillerne og dele dem med venner og bekendte via forskellige webtjenester:

Eller her et forsøg på at spille Battleship på Google Glass:

Her ses et design-eksempel på, hvordan en fitness-app kan tage sig på som Glassware:

Der er også flere bud på, hvad man kan bruge kombinationen briller/smartphone til. Det er virksomheden CrowdOptic, der står bag dette koncept:

Og endelig et eksempel i form af Glasswaren Trulia, der guider den boligsøgende med aktuelle og relevante boliger, efterhånden som brugeren bevæger sig rundt i byen:

I forhold til den sidste løsning med boligerne kan man måske stille spørgsmålet, om det ikke er lige så nemt at hive smartphonen frem og se på boligerne der?

Hvor populære bliver Googles briller?

At der er store perspektiver i Google Glass og lignende produkter, der smelter den fysiske og den virtuelle verden sammen, kan der dog næppe herske tvivl om.

Augmented reality er et koncept, der har været talt om i årevis, og nu ser det faktisk ud til, at der for alvor begynder at ske noget med udgangspunkt i Googles briller.

Det store spørgsmål er naturligvis, hvor meget forbrugerne vil betale for sådan et par briller, og hvor mange forbrugere, der i det hele taget er interesseret i dem, når det kommer til stykket? 

Den udviklerversion af Google Glass, der er ude indtil videre, koster 1.500 dollar, og selv om forbruger-versionen ventes at blive en del billigere, er det stadig et ubesvaret spørgsmål, hvor langt prisen skal ned, før der for alvor kan komme gang i salget.

Salget er vigtigt ikke mindst for app-udviklerne. Hvis det skal være attraktivt at udvikle apps til Google-brillerne, skal der helst være mange brugere og dermed mange potentielle købere af den pågældende app.

Hvis du vil vide mere om Google Glass, kan du se denne præsentation fra TED, hvor Googles Sergey Brin fortæller om ambitionerne med projektet:

Hvilket potentiale ser du i Google Glass?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere