Sommerferien er den længste ferie på året - og det er samtidig perioden, hvor rigtigt mange medarbejdere vælger at skifte job.
En virkelighed der har overrasket direktøren for Netplan Torben Rune i en grad, så han har valgt at sende sine advokater efter de 3 runaways.
"Vi er lidt forundret over, at vores trofaste medarbejdere igennem en lang årrække har fundet på at gøre det," siger Torben Rune til Computerworld.
En udtalelse, som er helt normal for it-branchen - og som skriger til himlen af, at der burde ringes til en virksomhedskonsulent i stedet for.
En it-branche som til stadighed består af en stor mængde af små virksomheder, der er startet af iværksættere og ildsjæle.
Jeg undres, når ledere vælger at udstille deres totale mangel på viden om sine medarbejdere.
Jeg havde nok rådgivet lederen til at udtale, at han var fuldt ud bekendt med de pågældende medarbejderes planer, og han fandt det naturligt, at de efter mange år i virksomheden nu var udviklet og klar til at stå på egne ben, og at han så frem til at samarbejde med det nye selskab.
Ikke i forhold til Computerworlds læsere, men i forhold til hans bestyrelse, der må undres over lederens manglende viden om næsten 20 procent af medarbejderstaben.
Ring til en konsulent
Herefter havde jeg rådgivet lederen om straks at ringe til en virksomhedskonsulent til på den korte bane at hjælpe med at stoppe medarbejderflugten, og på den lange bane at få gjort ham bevidst om, at enhver kvalificeret medarbejder, der forlader en virksomhed i utide, er et resultat af dårlig ledelse.
Jeg gætter på, at en konsulent vil efterspørge de seneste års dokumententation for afholdte personaleudviklingssamtaler for de pågældende medarbejdere. Mit gæt er, at de ikke findes, eller at de ikke indeholder reel viden om medarbejderens karriereønsker.
Mange ledere går i den vildfarelse, at de er i go' daglig kontakt med deres medarbejdere.
Det er de sikkert også men denne kontakt er korte adhoc samtaler om kunder, salg og teknik, ikke om motivation, medarbejderudvikling og karriereudvikling.
Forenklet er det mit indtryk, at it-branchen kan deles op i 2 ledertyper, den tekniske drevede løsningsorienteret leder med en lang uddannelse fra DTU, eller den stærk salgsdrevede sælger med fokus på vækst og resultatopnåelse.
Jeg har haft begge typer, og ingen har været været stærke på personaleudvikling. Medarbejderudviklingssamtaler har været mandatory i mange af de virksomheder, jeg har været ansat i, men har altid været en irriterende administrativ tidsrøver.
Det velkendte træk at lade dyre advokater håndhæve konkurrenceklasuler og markedsføringslovens § 10 med fogedforbud har der været utallige i it-branchen. Jeg tænker, at det havde været langt mere fornuftigt, hvis disse enorme ressourcer brugt retrospektivt var investeret proaktivt i personale udvikling.
Til sammenligning tænker jeg det samme ved skilsmisser, tænk hvilke ressourcer en skilsmisse kræver, og hvilken indflydelse det havde haft på parforholdet, hvis bare en brøkdel var investeret proaktivt.
Hvis ledelse i sin skinbarlige enkelhed er at skabe resultater gennem andre, så er fastholdelse og tiltrækning af velkvalificeret arbejdskraft lederens fornemste opgave ...