Houston: Vahé Torossian, Microsofts corporate vice president, erkender, at ny partner-strategi for brug af skyen kan være en stor udfordring for partnerne.
"Al forandring er noget, som er ubehageligt for alle," siger han til Computerworld efter offentliggørelsen af selskabets nye partner-strategi.
Nu handler det altså om at komme ud af starthullerne og gøre brug af skyen, og her et af hovedargumenterne, der skal overbevise partnerne, til at tage og føle på.
En IDC undersøgelse, der er sponsoreret af Microsoft, viser nemlig, at de partnere, der allerede er etableret i skyen, oplever en vækst, der er mere end 2,4 gange større, end væksten for de partnere, der ikke er etableret i skyen.
Partnerne betyder alt
Sammen med flere andre af Microsoft spidser præsenterede Vahé Torossian søndag Microsofts nye partner-strategi til et såkaldt executive summit, hvor blandt andet danske Cloud People deltog.
Cloud Peoples CEO, Finn Krusholm, beskrev efterfølgende, hvordan strategien ikke ligefrem havde vagt begejstring blandt de indbudte partnere.
Hvordan reagerer du på de bekymringer, som nogle af jeres partnere gav udtryk for efter udmeldingerne om den nye strategi?
"Hvis det kommer fra partnerne, så er det jo en vigtig pointe. De vågner jo ikke om morgenen og tænker: Hvordan kan vi være bekymrede bare for at være bekymrede?," siger Vahé Torossian og fortsætter:
"Men partnerne beder samtidig Microsoft om at være lederen inden for it-teknologi, og hvis Microsoft er leder på it-området, så vil partnerne også opleve vækst."
Ingen bliver efterladt på perronen
Men selv om meget kommer til at handle om skyen og dens muligheder, så vil partnere, som ikke hopper på vognen med det samme, ikke blive efterladt på perronen.
"Vi gør det muligt for kunderne at være fleksible i skyen, og de kan jo stadig beholde it-elementer lokalt i virksomheden. Forudsigelserne siger jo, at selv de 2.000 største virksomheder i verden stadig vil have 20 procent af infrastrukturen lokalt i virksomheden i år 2020." forsikrer siger Vahé Torossian.
Han understreger dog, at strategien vil ændre partnernes vilkår.
"Set i et historisk perspektiv er den ny strategi af stor betydning, fordi den dels ændrer nogle af fremgangsmåderne for partnernes salgsindsats, dels måden de servicerer på og dels selve rollen for partnerne." siger han.
Partner: Flere er i chok over ny Microsoft-strategi
Microsoft: Sådan vil vi genskabe vores forretning
Alle muligheder er stadig åbne nu
Vahé Torossian vurderer, at partnerne med den nye strategi får nye muligheder for vækst, men det kræver selvfølgelig, at partnerne kommer i gang.
"Det, jeg ser i dag, er, at de mest skeptiske er mindre skeptiske end tidligere. First-moverne er dem, der leder markedet i dag," siger han.
"Skyen gør det muligt at sælge til helt nye kunder, der ser muligheder for billige løsninger i skyen. Det gælder især for small-business kunderne, der nu kan handle meget hurtigt."
21 års erfaring giver ro i sindet
Med 21 års erfaring hos Microsoft er Vahé Torossian en erfaren mand, der kan sætte den nye strategi i perspektiv, og det er bestemt ikke første gang, han har set og hørt reaktionerne på nye strategier.
"Forandringerne er jo altid forgået i mine 21 år hos Microsoft. For 15 år siden havde vi TCP/IP-resellere, og her var TCP/IP ikke en del af Windows-operativsystemet. Da vi besluttede at gøre det en del af operationssystemet, sagde mange partnere, at Microsoft ville dræbe deres forretning, og der blev skabt en masse drama," siger han.
"I dag ville vi jo sige, at det var da tåbeligt, hvis vi ikke havde gjort det. Sådan er det også med cloud-produkterne nu. Vi siger, at teknologien vil give partnerne og deres kunder flere muligheder, end de har i dag."