Artikel top billede

Kommunen kunne ikke modtage mail: Kostede dansker stort beløb

Det fik alvorlige konsekvenser for en enlig far, at sende kommunen mail fremfor papir-post. Se hvad der skete her.

Det kan have alvorlige konsekvenser, hvis borgerne begynder at bruge digital post til kommunikation med offentlige instanser, der ikke er parat til teknologen.

En digital trykmåling af kommuner, stat og regioner viser, at mange slet ikke er parat.

Faktisk besvarede kun 40 procent af myndighederne en henvendelse via digital post i undersøgelsen.

Læs mere om det her.

De manglende eller forkert håndterede besvarelser betød helt konkret, at Jesper Bull Berger, der er enlig far, mistede en udbetaling af børnepenge, fordi kommunen ikke håndterede digital post korrekt.

"Jeg tænker, at det simpelthen ikke kan passe."

"Kommunen sender en besked til mig via digital post om, at jeg skal bekræfte en blanket. Jeg svarer kommunen via digital post, hvor jeg naturligvis er logget ind med NemID, der bekræfter min identitet," fortæller han til Computerworld.

"En uge efter får jeg et fysisk brev om, at jeg har gjort noget forkert. Jeg skal printe blanketten og herefter sende den til Købehavns kommune, lyder beskeden."

"Jeg tænker, at det simpelthen ikke kan passe," fortæller han.

Digital post-systemet er skabt til digital kommunikation mellem borger og det offentlige, og derfor insisterede han på at bruge den digitale kanal.

"Og den besked sender jeg til kommunen via digital post."

Tre ugers ventetid

Herefter går der tre uger, hvor Jesper Bull Berger får et nyt fysisk brev, hvor der står, at han har lavet en fejl. 

"Beskeden var, at hvis jeg ikke indsendte en fysisk udgave af blanketten, så ville jeg miste børnepengene."

Trods den besked insisterer han stadig på at bruge digital post, og han indsender derfor blanketten på denne vis igen.

"Det resulterede i, at jeg mistede børnepengene for et kvartal," fortæller han.

Den uheldige digitale håndtering står i skarp kontrast til Digitaliseringsstrategien, der allerede havde skæringsdato i november 2010, hvor den offentlige sektor selv skulle kunne modtage digital post fra borgerne.

Derfor svarede kommunen ikke på mail

Kommunen: Du får pengene alligevel
Jesper Bull Berger gik herefter til borgerrådgivningen for at rede trådene ud.

Her fik han kontakt til it-chefen, der begyndte at undersøge sagen.

"Det viste sig, at center for børneydelser havde modtaget min digitale post, men ingen havde lært medarbejderne, hvordan digital post skal behandles."

Derfor opstod der en fejl, hvor kommunens ansatte troede, at blanketten var sendt via almindelig mail, hvilket ikke er godt til en digital sagsbehandling.

Derfor fik han de to fysiske breve om, at han havde indsendt blanketten forkert.

"Efterfølgende blev teknologien formidlet til de ansatte i afdelingen, og jeg fik et brev om, at børnepengene ville blive udbetalt," fortæller Jesper Bull Berger.

En anden begrundelse for at Jesper Bull Berger er så fortørnet over forløbet skyldes, at han allerede året før var i kontakt med kommunen i et helt identisk forløb omkring børnepenge-udbetaling og digital post.

I 2011 skrev Jesper Bull Berger blandt andet til overborgmester Frank Jensen (S) i København, og han fik medhold i sin klage, men det havde altså ikke ændret arbejdsgangene.

Hvad med den almindelige bruger

Jesper Bull Berger er Ph.D.-studerende på Roskilde Universitet på Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier.

Han er altså forsker på it-området, og hans viden kom ham til gode i denne sag.

"Men tænk hvis det var sket for en almindelig bruger, der ikke kender systemet så godt som mig? Det kan ikke være rigtigt, at borgerne skal behandles på denne måde."

Efter oplevelsen valgte Jesper Bull Berger, i samarbejde med professor Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet, at trykprøve de offentlige digitale kommunikationsbroer.

Resultatet af den test kan du læse i denne historie.

Læs også:

Enormt tidspres: 637.000 firmaer mangler tvungen digital postkasse

Så mange danskere har tvungen digital postkasse




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere