I går kom det frem, at it-virksomheden Miracle i Ballerup fyrede sin medstifter og administrerende direktør Mogens Nørgaard med begrundelsen, at Mogens Nørgaard var for lidt til stede i virksomheden.
Nu uddyber Miracles bestyrelsesformand, Jan Skelbæk, hvorfor det var nødvendigt at tage så drastiske skridt at lange en fyreseddel ud til Mogens Nørgaard, der sammen med Lasse Christensen skabte virksomheden i 2000. Den er siden vokset til omkring 300 ansatte inklusive freelance-medarbejdere.
"Der har været meget lille synlighed i forbindelse med arbejdet, og der har været meget stor synlighed på ting, der ikke har så meget at gøre med arbejdet," indleder Jan Skelbæk med.
"Jeg tror ikke, at jeg træder på Mogens, hvis jeg siger, at sådan har det været i en længere periode. På den baggrund er det ikke helt holdbart, at han har en administrerende direktørpost, som jo i bund og grund skal være med til at udvikle virksomheden," fortsætter Jan Skelbæk.
Ris og ros til den fyrede direktør
Bestyrelsesformanden understreger, at den nu fyrede Mogens Nørgaard har stået for en masse fantastiske ting for Miracle og altid udførte sine projekter i en fantastisk ånd, hvor profitmaksimering måske ikke altid var i højsædet.
"Den ånd vil vi gerne fortsætte med, men vi bliver bare nødt til at gøre det med en direktør, som også er aktiv til at gøre det," siger Jan Skelbæk om fyringen og afviser samtidig, at det skulle være udfald mod kunder, som er den dybereliggende årsag til afskedigelsen.
"Problemet er snarere, at han heller ikke er så synlig der mere (hos kunderne, red.)," siger bestyrelsesformanden for Miracle, som ikke kan lade være med at hive roserne frem igen.
"Hans værdi skal dog ikke undervurderes, og der ville ikke være et Miracle uden Mogens. Det er fantastisk det arbejde, som han har udført. Det er ham selv, der i sin tid fik mig ind i bestyrelsen, og jeg har dyb respekt for ham," siger bestyrelsesformanden, der altså var med til at fyre Mogens Nørgaard.
"Jeg tror bare, at virksomheden er blevet for stor, og Mogens' géner er ikke til at videreudvikle og vedligeholde en så stor organisation. Han er mere til de sjove, skæve vinkler og nye initiativer. Det har jeg egentlig indtryk af, at det har Mogens også selv forståelse for og derfor respekterer beslutningen."
Respekt for skæv direktør
Jan Skelbæk fortæller, at Mogens Nørgaard med baggrund i flere initiativer - eksempelvis en særdeles sarkastisk og spydig pengeindsamling til it-giganten IBM - har formået at sætte sig i respekt hos både kunder og medarbejdere.
Så lang tid har det haltet med synligheden
Men den respekt er ikke helt nok til at forblive i direktørstolen.
"Det er bare en stor opgave, når man sidder i en virksomhed med 300 ansatte og en stor millionomsætning. Der er driftsopgaver, som skal udføres hver dag, men Mogens har nok større interesse i det sjove og skæve," forklarer Jan Skelbæk og fortsætter:
"Det håber jeg, at han kan forfølge på anden vis, og det er nok både sjovere for ham og rigtigt for os, der kan komme videre med en anden direktør, der løfter videre."
Mogens Nørgaard har i fyringsforløbet selv hævdet, at han ikke rigtig har fået en ordentlig begrundelse for sin fyring, hvilket Jan Skelbæk ikke helt kan genkende.
"Jeg synes ellers, at vi har begrundet det så meget, som vi bør gøre, uden at det bliver ydmygende. Mogens har ydet en fantastisk indsats i mange år, mens han i de sidste to til tre år måske ikke har gjort det, og derfor føler jeg heller ikke, at vi lige pludselig lister ud med en beslutning," siger Jan Skelbæk.
Ny direktør på posten
Efter fyringen af Mogens Nørgaard er det meningen, at medstifter Lasse Jensen skal fortsætte som administrerende direktør for Miracle, og der er ikke umiddelbart planer om at hive en ny direktør ind i virksomheden udefra.
"Hullet er heller ikke så stort, fordi han (Mogens Nørgaard, red.) har været meget lidt i virksomheden, så vi står ikke med et akut problem," siger Jan Skelbæk.
Han peger på, at det derimod bliver sværere at erstatte den ånd og karisma, som Mogens Nørgaard ifølge bestyrelsesformanden har drysset ud over Miracle.
"Jeg tror ikke, at vi kan fylde det hul. Men vi skal uden tvivl forsøge at bevare den kultur, som er blevet skabt, fordi alle medarbejdere er blevet ansat i den ånd med kunden først frem for alt muligt andet, som også fik mig med til at gå ind i bestyrelsen for fem-seks år siden," forklarer Jan Skelbæk.
Han understreger derfor, at virksomheden vil køre videre som hidtil, dog nu med en administrerende direktør, som har mere synlighed for ansatte og kunder.